23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt starkt kvartal för Orkla

Livsmedelskoncernen Orkla fortsätter att visa starka siffror.

Orkla redovisar en ökad omsättning på 9 433 miljoner norska kronor för årets andra kvartal. Att jämföra med 7 705 miljoner kronor för samma period förra året. Rörelseresultatet ökade till 996 miljoner kronor (789).

För det första halvåret ökade omsättningen till 18 043 miljoner kronor (15 246) och rörelseresultatet till 1 813 miljoner kronor (1 514), enligt koncernens delårsrapport.

För den dominerande märkesvaruverksamheten Branded Consumer Goods ökade omsättningen till 9 147 miljoner kronor för andra kvartalet (7 404) och rörelseresultatet till 982 miljoner kronor (820). För halvåret blev omsättningen 17 509 miljoner kronor (14 624) och rörelseresultatet 1 842 miljoner kronor (1 589).

Märkesvaruverksamheten hade en organisk omsättningstillväxt på 3,8 procent. Alla fyra affärsområdena rapporterade ökad omsättning och vinst under kvartalet. Bakom det ligger både uppköp och interna förbättringsprojekt.

– För nionde kvartalet i rad har vi organisk försäljningstillväxt inom våra märkesvaror, kunde Orklas vd och koncernchef Peter A Ruzicka konstatera i en rapportkommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04