23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svaga siffror för dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade mindre i juni än detaljhandeln i stort. Det framgår av dagens Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Försäljningsvolymen, mätt i fasta priser, ökade 3,2 procent i hela detaljhandeln. Ökningen för sällanköpsvaror var 4,0 procent och för dagligvaror 2,2 procent. För den egentliga dagligvaruhandeln var ökningen bara 1,6 procent, eftersom Systembolagets försäljniing, som ökade med 7,4 procent, drog upp siffrorna.

Omsättningen, i löpande priser, ökade för hela detaljhandeln med 3,2 procent, sällanköpsvaror 3,3 procent och dagligvaror 3,1 procent. Här stod för Systembolaget för en ökning med 8,3 procent medan de egentliga dagligvarorna endast ökade med 2,4 procent.

– Dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under juni månad landade på 3,1 procent. Exklusive Systembolaget var försäljningstillväxten något svagare och slutade på 2,4 procent. Prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln i juni var den lägsta sedan mätningen i september 2014 och uppmättes till 0,9 procent. Den svaga prisutvecklingen i juni indikerar ett tilltagande prisfokus i branschen. Hittills i år har prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln stigit med 1,6 procent, vilket ligger i linje med HUIs helårsprognos, kommenterar Andreas Svensson på HUI Research.

– Hushållens förutsättningar för konsumtion i detaljhandeln bedöms vara goda under återstoden av 2016, även om köpkraften hämmas något av amorteringskrav och begränsningarna i ROT- och RUT-avdragen. Hushållens syn på den egna ekonomin (nulägesbedömning) fortsätter att vara mer positiv än normalt och deras inställning till att köpa kapitalvaror är också förhållandevis positiv. HUI bedömer att detaljhandeln kommer att vara en viktig motor för svensk ekonomi även i år och vår prognos för den totala försäljning 2016 ligger på en tillväxt om 4,0 procent, fortsätter han.

DETALJHANDELSINDEX JUNI 2016

Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procentFasta priser kalender-korrigerade

Dagligvaror3,12,22,2Sällanköpsvaror3,34,04,0Total detaljhandel3,23,23,2DETALJHANDELSINDEX JANUARI-JUNI 2016

Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procentFasta priser kalender-korrigerade

Dagligvaror3,31,81,2Sällanköpsvaror5,25,75,0Total detaljhandel4,44,03,3

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01