Optimismen inom dagligvaruhandeln är stark för tillfället.
Kvartalsrapportenvisar att handlarna ser ljusare på försäljningen kommande månader men även att varulagren är låga vilket antyder en god efterfrågan i butikerna.
Under andra kvartalet landade försäljningen på 82,1 miljarder kronor, dock var tillväxttakten något svagare. Det förklaras med att påsken i år inföll i mars medan den för 2015 inföll i april.
HUI:s försäljningsprognos för helåret 2016 ligger kvar på 3,5 procent i löpande priser och 2,0 procent i volym, enligt den senaste rapporten från juni.
Med köpstarka konsumenter och en god befolkningstillväxt, som enligt SCB väntas uppgå till 120 000 invånare, finns förutsättningar för att prognosen ska kunna uppfyllas.
Kvartalsrapporten visar också på att dagligvaruhandelns försäljning på nätet det första kvartalet ökade med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten för middagskassar är fortsatt stark: 21 procent.
För helåret 2016 är prognosen att livsmedelshandeln på nätet kommer att öka med 38 procent och nå en försäljning på sex miljarder kronor – det motsvarar 1,8 procent av dagligvaruhandelns försäljning.
Sammantaget är optimismen stor bland handlarna för tillfället. Uppgången beror på flera faktorer. Handlarna tror på starkare försäljning kommande månader men även att varulagren är låga vilket indikerar en god efterfrågan i butikerna.