23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Skolstarten stimulerar försäljningen

Skolstarten är en god möjlighet för handlarna att öka omsättningen. Nästan hälften av alla dagligvaruhandlare uppger att perioden är en viktig injektion för deras försäljning.

Med skolstarten återgår Sveriges familjer till sina rutiner. Men behoven förändras något - främst genom att barnen behöver nya sällanköpsvaror som skolväskor, kläder, skor, surfplattor, sportartiklar och liknande. Även hushållens matvanorna förändras, stärks upp och organiseras efter semesterperioden. I en undersökning som Svensk Handel gjorde 2015 anger 43 procent av dagligvaruhandlarna att skolstarten är viktig för butikernas försäljning. För sällanköpshandlarna är motsvarande siffra 51 procent. Utöver att försäljningen ökar sker den dessutom med en högre lönsamhet.Benägenhet att vilja handla inför skolstarten kan stimuleras genom effektiv marknadsföring och skyltning, menar Svensk Handel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03