23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Intresset för mat på nätet skapar tillväxt för Matse

Den svenska mathandlaren på nätet Matse visar en stark tillväxt under det andra kvartalet 2016. Omsättningen ökar med 49 procent till 70,5 miljoner kronor. Förklaringen är att intresset för att handla mat online växer snabbt.

Matses nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 70,5 miljoner kronor (47, 3). Förlusten ökade något andra kvartalet. Rörelseresultatet exklusive goodwillavskrivningar uppgick till -11, 2 miljoner kronor (- 9,7). Resultatet efter skatt uppgick till -16, 7 miljoner kronor (-14,9).

För det första halvåret 2016 ökade omsättningen till 144, 5 miljoner kronor (97,2). Förlusten ökade till 37, 2 (-30,6).

Vd för Matse, Måns Danielson, uppger att Ica, Coop, Axfood och de andra stora dagligvarukedjornas satsning på onlinehandel gynnar Matse. Det ökade intresset för att handla mat på nätet driver försäljning och skapar tillväxt hos en utpräglad näthandlare som Matse, som ligger långt fram när det gäller innovationer och kundnytta. Företaget har under perioden investerat stort i anläggningstillgångar, främst lastbilar. Positivt för företaget är också att Matse i Göteborg nu levererar en vinst på 1,1 miljoner kronor jämfört med -1,3 miljoner samma period förra året.

- Vi drivs av viljan att skapa en enklare vardag för våra kunder, säger Måns Danielson. Vi har utvecklat flera funktioner som ligger i framkant inom onlinehandeln. Exempelvis kan nämnas kundunika inköpslistor med hjälp av artificiell intelligens baserat på inköpsmönster.

Läs

kvartalsrapporten här.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03