23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Blomsterförsäljningen går starkt för Ica och Coop

Fint vår- och sommarväder gör att blomsterförsäljningen har sett ett uppsving i år, enligt Blomsterbranschens riksorganisation.

– 2016 har haft en positiv utveckling under det första halvåret, bland annat tack vare hjälp från det fina vädret. Blomsterförsäljningen är väderberoende, säger Rolf Persson, ordförande i Blomsterbranschens riksorganisation till P4 Radio Blekinge.

I blomsterbutiker kommer många in för att handla blommor till högtider och presenter. Men den största trenden i år är att vi köper allt mer blommor till oss själva och de plockar vi ofta på oss i matbutiken.

Livsmedelskedjorna Coop och Ica har märkt av att blommor går starkt just nu.

– Blommor är en färskvara, så det är ganska naturligt att vi utvecklar vårt erbjudande. Hittills i år är det närmare 170 butiker som har köpt eller investerat i nya butiksmiljöer för blommor, säger Peter Hägg, ansvarig för Icas blomstererbjudande.

Han räknar med att försäljningen av krukväxter, snittblommor och utplanteringsväxter i år kommer att nå över 2015 års 11 miljarder kronor.

– Vi kan se på vissa stora volymprodukter att vi har haft en väldigt bra ökning på både 10 och 15 procent på vissa snittblommor och krukväxter, säger han.

Men konkurrensen i branschen

är hård och det är svårt att få en bra lönsamhet, säger Rolf Persson. Trenden är att företagen blir färre, men större.

– Det är många aktörer i alla led, vilket ger hård konkurrens. Det finns alltid företag som går bra, men tittar jag på ett genomsnitt är vinstnivåerna inte så lysande höga. De ligger på 1-3 procent av det totala beloppet, säger Rolf Persson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01