Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Juryn tar hjälp av marknadsdata från Nielsen som mäter ett antal kriterier som exempelvis försäljningsvärde och marknadsandel i sin kategori.
– I år är det tre nykomlingar som är nominerade och det visar att konsumenterna verkligen är öppna för nyheter som tydligt fyller nya behov vad gäller hälsa, träning och hållbar konsumtion, säger Karin Brynell, ordförande i tävlingsjuryn.
De nominerade produkterna är:
Produktens försäljning i värde: 76 MSEK
Produktens marknadsandel i sin kategori: 10%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 38%
Uppnådd distribution: 94%
Total omsättning för kategorin energidrycker senaste året: 1 051 MSEK
Sojaproteinet Oumph!Produktens försäljning i värde: 17 MSEK
Produktens marknadsandel i sin kategori: 7,3%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 24%
Uppnådd distribution: 75%
Total omsättning för kategorin frysta vegetariska komponenter senaste året: 415 MSEK
Laktosfria proteinmellanmålet Propud (från Njie).Produktens försäljning i värde: 73 MSEK
Produktens marknadsandel i sin kategori: 26%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 123%
Uppnådd distribution: 89%
Total omsättning för kategorin dessertpudding/kräm senaste året: 627 MSEK
I juryn ingår förutom ordförande Karin Brynell, även Micael Dahlén professor på Handelshögskolan i Stockholm samt representanter från handelns inköpsansvariga.