Vi kan väl konstatera att Netto behöver ta fram en strategi för sin mediehantering. Men Nettos reaktion visar också på något annat – att dagligvarubranschen som är så oerhört välbevakad samtidigt inte alltid är van vid granskas kritiskt av oss eller våra kollegor och konkurrenter. Det märks bland annat genom små uttryck som frågan jag ofta får efter intervjuer om att ”läsa artikeln innan den går i tryck” eller klåfingrigheten i att vilja ”förbättra” citat.
Om en bransch inte har intresse av att låta sig granskas eller granskar sig själv – var finns då utrymmet för förbättringar och debatt om praxis och branschens utveckling? Behövs det oberoende medier som granskar branschen eller är drömmen att de alla är PR-organ för det senaste pressmeddelandet? Hur nyttigt skulle det vara för branschen – egentligen?
Fri Köpenskap är oberoende. Det innebär att vi inte har några gamla eller nya anknytningar till någon organisation, att vi inte har en dold agenda i våra granskningar av branschen.
Fri Köpenskap bevakar det aktuella och relevanta, om branschens framtid och din omvärld.
Fri Köpenskap skriver om affärerna, nyheterna och människorna. Vi skriver om dig, dina kollegor och konkurrenter och din vardag.
Om inte något av ovanstående är intressant, så behöver du självklart inte Fri Köpenskap. Personligen är jag övertygad om att branschen behöver mer granskning och mer debatt.
Chefredaktör