Allra mest ökade försäljningen i Ica Närabutikerna, som ökade med 3,7 procent, både totalt och i jämförbara butiker. Bra gick också Ica Maxi, som ökade med 3,2 procent i samtliga butiker och 2,8 procent i jämförbara.
Totalt sålde de de 1295 svenska Icabutikerna för 8 757 miljoner kronor under september. För perioden januari - september är den sammanlagda försäljningen 82 645 miljoner kronor. Jämför med samma period förra året är det en ökning med 2,8 procent totalt och 2,5 procent i jämförbara butiker.
Det format som ökat mest i jämförbara butiker hittills i år är Ica Nära, trots förra månadens tapp. Då minskade både Ica Nära och Ica Supermarket sin försäljning.
Enligt Icagruppen är kalendereffekten för september 1,9 procent.
September 2016Butiksförsäljningexkl momsMkr
samtligaUtveckling
jämförbara
Maxi2 6173,2%2,8%Kvantum2 1232,8%2,2%Supermarket2 6862,6%2,3%Nära1 3313,7%3,7%
Totaltexkl momsMkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbara
Maxi24 9393,4%2,6%Kvantum19 9082,8%2,4%Supermarket25 1932,2%2,1%Nära12 6043,2%3,5%
Totalt82 6452,8%2,5%