23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Återkoppling gav mer eko

Inköpen av ekologiska livsmedel kan öka med nära en fjärdedel när de får se sina inköp redovisade på ett tydligt sätt, visar en studie från KTH.

I samarbete med Coop har forskare vid Centre for Sustainable Communications vid KTH utvecklat tjänsten Eko-panelen som visualiserar inköp. Eko-panelen bygger på att kundernas enskilda inköpsdata samlas in automatiskt och sedan redovisas visuellt online, både på detaljerad nivå, men också mer övergripande med utvecklingstrender över tid.

När tjänsten testades av 65 Coop-anställda ökade inköpen av ekolivsmedel med hela 23 procent. I en kontrollgrupp, som inte hade tillgång till tjänsten ökade inköpen också, men endast med sex procent.

Verktyget har utvecklats av forskarna Jorge Zapico och Cecilia Katzeff.

– Resultaten från den här studien visar vilken potential visualiseringsteknik har när det gäller att skapa insikt om, samt påverka olika beteenden, säger Cecilia Katzeff till

tidningen Miljö & Utveckling som rapporterar om studien

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03