23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Livsmedel på nätet spurtar

E-handelsåret spås sluta starkt, och under årets tredje kvartal ökade livsmedel och sport mest på nätet.

Svensk e-handel ökade med 15 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Starkast tillväxt har fortfarande livsmedelsförsäljningen med en ökning på 31 procent, och främst ökar e-handeln av lösplock. Det visar e-barometern Q3 2016 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

– Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter sin starka tillväxtbana när de stora aktörerna successivt kliver ut på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Svenskarna planerar att handla 3 av 10 julklappar på nätet och e-handelsåret ses därmed få en stark avslutning. Under 2015 spenderade svenskarna 5 miljarder på julklappar på nätet. I år beräknar svenskarna att de kommer handla julklappar för 6,2 miljarder kronor vilket skulle innebära att julhandeln på nätet ökar med 24 procent.

– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online. E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, säger Carin Blom.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04