Svensk e-handel ökade med 15 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Starkast tillväxt har fortfarande livsmedelsförsäljningen med en ökning på 31 procent, och främst ökar e-handeln av lösplock. Det visar e-barometern Q3 2016 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
– Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter sin starka tillväxtbana när de stora aktörerna successivt kliver ut på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Svenskarna planerar att handla 3 av 10 julklappar på nätet och e-handelsåret ses därmed få en stark avslutning. Under 2015 spenderade svenskarna 5 miljarder på julklappar på nätet. I år beräknar svenskarna att de kommer handla julklappar för 6,2 miljarder kronor vilket skulle innebära att julhandeln på nätet ökar med 24 procent.
– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online. E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, säger Carin Blom.