23948sdkhjf

Livsmedelsindustrin får rekordhöga betyg

| Av Johan Sverke | Tipsa redaktionen

Förtroendet för den svenska livsmedelsindustrin är rekordhögt. Det visar en undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

85 procent av svenskarna har högt förtroende för livsmedelsindustrin. Det är en ökning med fyra procentenheter sedan senaste mätningen i juni i år.

Vidare anser 81 procent av svenskarna att mat och dryck från svenska producenter håller hög kvalitet, vilket innebär en ökning från de 75 procent som uppmättes i juni.

Viljan att betala för kvalitet är också hög. Drygt åtta av tio svenskar har svarat att de är beredda att betala mer för att få hög kvalitet på maten.

– Det är trenden uppåt som är den riktigt intressanta och den kommer troligen att leda till att intresset för produkter som tillverkas i Sverige kommer att fortsätta att öka, säger Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen och Demoskop har gjort förtroendeundersökningar sedan 2013. Vid senaste undersökningen, som genomfördes 27-31 oktober, intervjuades 1 162 personer.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Arkiv

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134