23948sdkhjf

Ingredienser med kända varumärken får kosta mer

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Kunderna gillar varumärken. De gillar dem så mycket att de är villiga att betala mer för att se dem i innehållsförteckningen.

Ett av de mest kända ingredienserna som har lyckats bli känt för sitt varumärke är Nutrasweet som användes flitigt på förpackningar fram till att företagets patent gick ut i mitten av 80-talet.


Pr-företaget Ingredient Communication, genomförde en enkät med 1 300 personer från Europa, USA och Asien i olika åldersgrupper. De fann att 52 procent skulle gärna betala 10 procent mer för en vara om de kände igen varumärken bland ingredienserna. En femtedel ansåg att de kunde tänka sig att betala 75 procent mer för en produkt om den innehöll en ingrediens från ett känt varumärke.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Arkiv

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142