23948sdkhjf

Ingredienser med kända varumärken får kosta mer

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Kunderna gillar varumärken. De gillar dem så mycket att de är villiga att betala mer för att se dem i innehållsförteckningen.

Ett av de mest kända ingredienserna som har lyckats bli känt för sitt varumärke är Nutrasweet som användes flitigt på förpackningar fram till att företagets patent gick ut i mitten av 80-talet.


Pr-företaget Ingredient Communication, genomförde en enkät med 1 300 personer från Europa, USA och Asien i olika åldersgrupper. De fann att 52 procent skulle gärna betala 10 procent mer för en vara om de kände igen varumärken bland ingredienserna. En femtedel ansåg att de kunde tänka sig att betala 75 procent mer för en produkt om den innehöll en ingrediens från ett känt varumärke.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168