23948sdkhjf

80 procent valde Axfoods digitala kvitton

Utskrivna kvitton kan snart vara ett minne blott. Axfood utökar nu sin satsning på mobila kvitton. – Vi jobbar på det och förhoppningsvis nästa år kan det bli verklighet, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.
Under det senaste året har tio matbutiker i Axfood-koncernen testat att erbjuda kunderna digitala kvitton istället för de traditionella papperslapparna.

Pilotprojektet har mottagits positivt av kunderna och hela 80 procent valde det digitala kvittot framför det fysiska.

Nu utökar Axfood satsningarna med 350 nya butiker och i framtiden lär det bli ännu fler.

– Vi jobbar på det och förhoppningsvis nästa år kan det bli verklighet, säger Claes Salomonsson till Expressen.

I Dagsläget skrivs sju miljarder papperskvitton ut varje år men majoriteten av dem hamnar direkt i papperskorgen.

Sedan 2012 har Skatteverket godkänt digitala kvitton som fungerar genom att kunden identifierar sig med personnummer och streckkod i mobilen. Kassören skannar koden och om kunden inte vill ha kvittot kan det kastas i en digital papperskorg innan det skrivits ut.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078