23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Eko och alkoholfritt poppis på Systemet

Ekologiska och alkoholfria drycker blir mer populära bland svenskarna. Och bland "vanliga" viner kan en kommande trend vara lägre alkoholstyrka, spår mat- och vinskribenten Anette Rosvall.

När Systembolaget nu släpper försäljningssiffrorna för 2016 blir trenden tydlig.

– Generellt sett är det ett ökat intresse för både ekologiskt och alkoholfritt. Alkoholfritt är det segmentet som har ökat mest hos oss, när vi jämför med alla kategorier av drycker, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till TT.

Att ekologiska drycker ökar i popularitet är positivt, tycker mat- och vinskribenten Anette Rosvall.

– Det är jättebra att folk tänker mer på vad man stoppar i sitt "tempel", säger hon.

"Riktigt bra alternativ"

Men hon tycker att konsumenten bör kolla upp producenten noggrant, även om vinflaskan har en ekomärkning.

– Om en flaska ekologiskt vin kostar 69 kronor... Är det möjligt? Att man räknar bakåt: Vad kostar en ekocertifiering? Vad kostar vinet att producera? Vad har vi för skatter i Sverige? Och allt sådant. Då kan man i stället kanske gå upp en liten snutt i pris. Att man tänker på dem som jobbar med själva produkten, säger Anette Rosvall.

Hon applåderar trenden med alkoholfritt.

- Jag tycker att det är jättebra, och att det segmentet på Systembolaget har blivit så mycket större. Nu finns det verkligen riktigt bra alternativ som faktiskt är riktigt goda.

Det subtila på gång

Rosvall slår också ett slag för de mindre alkoholstarka vinerna.

– Att man inte tar de här "bomberna" som har 15—16 procent alkohol utan att man är nere vid 10—11.

När hon får sia om framtiden nämner hon just det, att det i vinkretsar snackas om att en del producenter — bland annat i Australien — går ner i styrka.

– Att man går i från det solmogna, och väldigt alkoholstarka, och börjar bli lite mer subtila i sina smaker.

Väder och vin

En trend som redan är stark är naturviner.

– Många barer satsar på naturviner. Inte min favorit, men det är ett roligt alternativ till vanliga viner.

Vädret kommer också att påverka vinets framtid, tror hon.

– Chablis (vindistrikt i Frankrike, red:s anm) hade ett vidrigt år 2016. Det var många som hade det jättejobbigt. Jag tror att det kommer att fortsätta, med tanke på den trenden vi har i vädret.

Fakta: Eko och alkoholfritt ökar

Försäljningen av ekologiska produkter på Systembolaget — ökning under 2016 jämfört med 2015.

Sprit: 4,95 procent

Vin: 21,48 procent

Öl: 48,73 procent

Cider och blanddrycker: 18,76 procent

Alkoholfritt: 38,93 procent

Total ökning: 27,10 procent

Det ekologiska ökar även i andel av den totala försäljningen. Störst andel har vin, där utgör ekologiska viner en femtedel av försäljningen. Totalt står det ekologiska för knappt 12 procent.

Försäljningen av alkoholfritt ökade med 10,8 procent under 2016, jämfört med 2015. Även alkoholfritt ökar i andel av det totala, men det är på låga nivåer. Knappt 1 procent av Systembolagets försäljning, i liter, är alkoholfria produkter.

Källa: Systembolaget

Fakta: Här är storsäljarna 2016

Mest sålda spriten: 1. Explorer Vodka 2. Lord Calvert 3. Absolut Vodka

Mest sålda röda vinet: 1. Umbala 2. Il Barone Rosso 3. Castelforte Partziale Appassimento

Mest sålda vita vinet: 1. Zumbali Chenin Blanc 2. Castillo de Gredos Blanco 3. Foot of Africa Chenin Blanc

Mest sålda ölen: 1. Mariestads Export 2. Norrlands Guld Export 3. Sofiero Original

Mest sålda alkoholfria: 1. Jus de Pommes Artisanal Pétillant 2. Carlsberg Non-Alcoholic 3. Mousserande Jordgubbsdryck Alkoholfri

Försäljningen mäts i liter.

Källa: Systembolaget

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04