23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fin ökning för nätmathandeln

Mer än dubbelt så många konsumenter e-handlade livsmedel i januari i år jämfört med samma månad i fjol, enligt ny konsumtionsrapport från Postnord.

Livsmedelshandeln på nätet ökar och andelen som gör inköpen inom e-handeln har ökat från cirka 5 procent under januari 2016 till 11 procent januari 2017. Totalt ökade e-handelskonsumtionen med drygt 14 procent under januari, enligt Postnords första konsumtionsrapport e-barometern konsument. Rapporten visar också att kunderna i stor utsträckning får välja hur de vill att varorna ska levereras och vanligast var att hämta ut varorna via utlämningsställe vilket 64 procent av kunderna gjorde. 1 procent fick varan levererad till dörr, 5 procent levererad till hemmet under dagtid och 2 procent till hemmet under kvällstid.





Under januari e-handlade 67 procent av svenskarna och precis som tidigare toppades listan av mest e-handlade varor av mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter.





- Januari ses som den fattigaste månaden på året, i och med att vi spenderat mycket inför jul och eventuell julledighet. Det är överlag en tuff månad för konsumenterna, men en mindre betydelsefull månad för e-handelsåret i stort. Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i en kommentar.





Köpen via mobiltelefonen ökar och under årets första månad handlade 39 procent av e-handelskonsumenterna via sin mobiltelefon. Kvinnor handlar oftare med mobilen, särskilt i åldern 18 till 29 år, där nära 60 procent gjort minst ett köp med mobilen under månaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078