Räknar man bort en kraftig negativ kalendereffekt på -3,1 procent eftersom förra året var skottår, ser siffrorna dock inte lika dystra ut.
Den svagaste utvecklingen hade Ica Supermarket. Profilen var den som gick sämst av Icas profiler förra året, och utvecklingen ser ut att fortsätta. I februari backade försäljningen 0,1 procent och hela 0,6 procent i jämförbara butiker. Tillsammans med Ica Kvantums drar det ner försäljningsutvecklingen till -0,2 procent totalt.
Ackumulerat för årets två första månader ökade försäljningen med 1,0 procent, 0,5 procent i jämförbara butiker. Den bästa utvecklingen har Ica Nära.
Den 28 februari fanns det 1 295 Icabutiker i Sverige.
Januari 2017Butiksförsäljning
exkl momsMkrUtveckling
samtliga
jämförbara
Maxi2 5120,4%0,4%Kvantum2 0400,7%-0,6%Supermarket2 559-0,1%-0,6%Nära1 2430,3%0,3%
Totalt8 3530,3%-0,2%exkl momsMkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbara
Maxi5 1680,4%0,4%Kvantum4 2201,5%0,2%Supermarket5 2480,9%0,4%Nära2 5331,5%1,6%