Originalbagarn i nytt storavtal

| Av Niklas Thander/Food Supply | Tipsa redaktionen

Originalbagarn tecknar avtal för leverans under nytt emv-märke – räckvidd på 1 000 butiker.

Sveriges största EMV-bageri, Originalbagarn, meddelar att man precis tecknat ett nytt avtal med en ännu inte namngiven butikskedja. Enligt bageriet betyder det nya avtalet att man kommer att leverera flera sorters bröd under ett nytt emv-märke, med en räckvidd på 1 000 butiker.

Det handlar enligt Originalbagarn om en kund som har flera stora varumärken i sin portfölj. Sortimentet som man ska leverera kommer att placera sig under kedjans mer exklusiva varumärke.

– Vi har jobbat med den här affären i över ett år och kunden har visat att man menar allvar med sin satsning. Både när de det gäller sortiment och kvalitet. Meningen är att antalet produkter ska öka successivt under året för att så småningom bli heltäckande inom förpackat bröd av hög kvalitet med god hållbarhet, säger Originalbagarns försäljningschef Christer Lundh.

Även om man ligger i topp ser Originalbagarn, som är på väg mot en notering på marknadsplatsen NGM, att man har mycket utrymme kvar att växa. Man jämför marknadsandelen för emv-varor i dagligvaruhandeln, som uppgår till 25 procent, med emv-andelen för brödet, som knappt når 10 procent. Det gör att företaget ser potential för en "enorm tillväxt".

I september fick bageriet en stororder från Coop för att ta fram sju olika sorters D-vitaminberikat matbröd till en lansering i 650 butiker. I november slöt man även avtal med norska och danska Coop-kedjorna för att leverera kanelbullar.

– Vi har lagt hundåren bakom oss och nu gäller det att hålla servicegrad och kvalitet uppe för organisk tillväxt på marknaden. För att klara det arbetar vi nära kunderna med produktutveckling och kvalitetskontroll. Emv måste alltid vara minst lika bra som märkesvarorna, säger Originalbagarns vd, Magnus Norbäck, i ett pressmeddelande.

Mer om: bröd | emv | Originalbagarn


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Axfood tecknar avtal med mejeri

Sverige har världens femte högsta köttpriser

Nu blir den gröna ekomjölken brun

Originalbagarn ska baka mer

Bagerijätte i nytt utökat avtal med Coop.

Fortsatt trögt för Scandi Standard

På nytt jobb: Ny vd för Santa Maria

Paulig Group internrekryterar.

Arkiv

Vägen är öppen för Netto i Polen

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Risifrutti blir Risitutti

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

På nytt jobb: Ica-gruppen får ny IT-direktör

Hon ersätter Yngve Nivaeus på posten.

Två år sen start - nu läggs butiken ner

Olvi går fortsatt framåt

Nu försvinner butiken från Brunnby

På nytt jobb: Macklean nyrekryterar

Han är byråns nya seniorkonsult.

Plus

Frukt och grönt mest populärt

Hon hoppar av Axfoods styrelse

60 finalister vill alla bli vinnare på Dagligvarugalan

Efter flera månaders juryarbete har finalisterna utsetts i de 20 olika kategorierna inför 2017 års Dagligvarugala.

Minskade utsläpp för Ica

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Plus

Världens mat något för alla

Utbudet i dagligvarubutikerna ökar i takt med att vi får allt fler invandrargrupper

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Framtidens läskflaska är gjord av trä

Fortsatt framgång för Zetadisplay

Efter kvartalsrapporten - Ica rasar på börsen

Findus blir kvar i Bjuv

Coop börjar sälja larver

Mat.se frias från anklagelse om smygreklam

Amazon ska leverera på minuten

Konkurrens inom dagligvaruhandeln ska granskas

På nytt jobb: Tillförordnad koncernchef på Paulig

På nytt jobb: Ny logistikdirektör på Arla

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Högsta inflationen på sju år och ökade matpriser

Sänd till en kollega

0.179