23948sdkhjf

Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

Framför allt kvinnor och yngre konsumenter lägger hellre kyckling och grönsaker på grillen medan män över 60 vill ha rött kött.

Om fler unga under 30 handlar grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov.

Fyra av tio ungdomar, 38 procent, i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio av 60-plussarna, 23 procent, tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen.
Tre av tio ungdomar, 30 procent, anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 procent av 60-plussarna säger detsamma.
Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 procent av 60-plussarna helst grillade kyckling.

Förra årets undersökning visade att nästan hälften 49 procent av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 procent på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling och grönsaker. Kvinnorna föredrar kyckling framför korv och hamburgare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095