23948sdkhjf

Ledare: Våga pröva samarbete

Det är inte lätt att vara butikschef. Förutom vardagen och alla miljoner uppgifter som ska hinnas med, så gäller det att hålla ett öga på omvärlden och konkurrenterna för att parera och ligga steget före. Gärna utveckla butiken också med egna idéer för att särskilja sig från mängden.

Till det kommer digitaliseringen som kommer att förändra butikens sätt att arbeta, medarbetarnas arbetsuppgifter och kundernas beteende. Dessutom lär kunderna handla i flera olika kanaler, så inom en inte alltför avlägsen framtid kommer
butiken förutsättas erbjuda e-handelsmöjlighet.

Då ska det till ytterligare logistik. Ett problem är att hantera ordrar som har lagts sent på kvällen och som ska köras ut på förmiddagen där kunden har beställt åtta burkar jordnötssmör medan det i butiken bara finns två, eller inte alls? Det ska till ett lagerutrymme med brett utbud och smarta placeringar så att det går lätt att plocka
order. Här kommer konkurrenterna in. Om dina konkurrenter är i samma sits som du kanske det kan vara värt att på din ort gå samman i ett gemensamt plocklager? Domineras inte ditt utbud av emv-varor så kan det vara ett sätt att hantera kundernas önskemål.

I framtiden är det troligt att det inte bara är dina gamla vanliga konkurrenter som kan matcha ditt erbjudande. Det kan vara Amazon eller den lokala restaurangen som säljer och levererar både kvällens middag färdig att äta och ingredienser till nästa middag. Så när du hinner, våga pröva tanken med samarbete.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094