23948sdkhjf

Mjölk och ägg kvar i Krav-topp

Fler ägg-, gris- och slaktkycklingproducenter har anslutit sig till Krav. Och snart blir det fler mjölkkor också.

Många nyckelaktörer på marknaden har rapporterat om ökningar på omkring 10–15 procent och i dag finns cirka 8 300 Krav-märkta produkter på marknaden. Bönderna lyssnar vad konsumenten vill ha och som ett resultat av den ökade efterfrågan på Krav-märkta produkter har omställningen bland svenska bönder ökat. Fler ägg-, gris- och slaktkycklingproducenter har anslutit sig till Krav. Antalet slaktade Krav-certifierade grisar har ökat med omkring 50 procent på två år medan den Krav-certifierade slaktkycklingproduktionen har tredubblats och värphönsen har ökat från ca 900 000 till 1,3 miljoner under samma period.

Rekordåren 2014 och 2015 ledde till brist på ägg, fläskkött och kyckling. Men lantbruket har svarat bra på marknadens signaler och för dessa produkter är tillgången återigen god. Dessutom börjar nu en omställningsvåg i mjölkproduktionen. Det visar Krav:s marknadsrapport 2017. Enligt Nielsen ScanTrack toppar fortfarande mjölken listan över produktgrupperna med största försäljningsvärdet även om försäljningen bara har ökat med 4 procent under 2016. Däremot har proppen gått ur för den Krav-märkta hårdosten och försäljningen har gått upp med 51 procent under 2016. Ett stort antal mjölkgårdar har börjat omställningen av sin växtodling till Krav och går in med korna i karens 2017. Hos marknadsledaren Arla förväntas invägningen av Krav-märkt mjölk öka med 70 miljoner kilo under 2017 och 2018. Det motsvarar en ökning på närmare 20 procent. De storsäljande Krav-äggen har haft en ökning i försäljningsvärde från ca 350 000 kronor till mer än 550 000 kronor.

Krav-märkta storsäljare 2016 
Mjölk: 1 109 571 tkr
Ägg: 561 667 tkr
Matfett: 343 638 tkr
Kaffe: 331 855 tkr
Yoghurt: 311 323 tkr
Källa: Nielsen ScanTrack, T.DVH, försäljning i värde, kalenderåret 2016
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109