23948sdkhjf

Svensk Handels vd: "Bra med treårs-avtal"

– Vi levererar avtal på industrins normerande märke. Kostnaderna för våra företag håller sig inom 6,5 procent.

Det är en nivå som för många handelsföretag är tuff, men det är glädjande med ett treårigt avtal som ger långsiktighet och planeringsfrihet.
Så summerar Svensk Handels vd Karin Johansson årets förhandlingsomgång.

I kronor handlar det om löneökningar på totalt 1 575 kronor föredelat på tre år. 515, 525 och 535 kronor respektive år.

Det splitter nya lager och e-handelsavtalet, speciellt adresserat till den snabbt växande e-handeln, lyfte Svensk handel fram som den stora nyheten.
– Det gamla partihandelsavtalet har lagt snubbeltråd för många e-handelsföretag, sade Karin Johansson.
Förhandlingschef Tomas Undin fortsatte:
– Vi har beslutat oss för att arbeta med ett avtal som bättre beskriver hur utvecklingen ser ut.

Dygnets alla timmar
E-handelskundernas ökade krav på tillgänglighet och leveranser har varit en drivande faktor.
– Vi behövde nya arbetstidsregler, regler som svarar mot kundkraven. Det gamla avtalet gav begränsade möjligheter att arbeta under dygnet.

Tomas Undin säger att den största förbättringen är att företagen nu kan förlägga verksamheten till veckans och dygnets alla timmar.

Fler kan ansluta sig

Förhoppningen är att fler e-handelsföretag nu ska teckna avtal, e-handelsföretag som tidigare använt sig av lösningar för att slippa eller som använt sig av transportavtalet.

Avtalet börjar gälla direkt för de företag som nytecknar sig. För de som går under gamla avtalet, finns en övergångstid.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
CBS vd om prissänkningen: Tycker inte att det är ett krig
Willys lovar prissänkningar – men fryser inte priser
Därför anmäler han Ica till Konkurrensverket
White paper 4: Butiken även kanal för att bygga varumärke
Nya SCB-siffror: Så mycket mer har matpriserna stigit för butikerna än konsumenterna
Nu sänker Coop priset på frukt och grönt
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

1.013