Mer grönt på påskbordet

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

När det vankas påsk är vi traditionsbundna. Det ska mycket till för att äggen, sillen och laxen ska flytta på sig. Men kanske blir det mer vegetariskt på påskbordet i år.

Påsken närmar sig och dagligvaruhandeln gnuggar händerna. Näst efter julen är påsken den viktigaste högtiden.

Påskhandeln spås slå rekord igen i år, enligt en prognos från HUI Research och Svensk Handel. Försäljningen väntas öka till 7,6 miljarder kronor. Det är 20 procent mer än en vanlig vecka. Förra året landade försäljningen på 7,4 miljarder kronor.

Skärtorsdagen är den intensivaste dagen och beräkningar från Svensk Handel visar att försäljningen då är dubbelt så stor som den genomsnittliga fredagen.

Mycket godis

Sill, lax, ägg, påskmust och godis är storsäljarna under påskveckan. Försäljningen av lösgodis under påsken står exempelvis för hela tio procent av årets godiskonsumtion.

Men det finns även annat som går bra.

- Tittar man på den övriga handeln så är det framför allt blomsterhandeln som ser ett lyft under påsken. Det är en påtaglig effekt för just den branschen, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Den traditionella påskmaten ruckar man inte på så lätt, men nya trender letar sig in även där. Efterfrågan på bland annat närproducerat ökar.

Läs också: Axfoods valberedning klar

- Jag tror att de här trenderna som har pågått under en lång tid, de nosar också in på de traditionella matborden. Ekologiskt och mer av vegetariska alternativ, som har varit starka livsmedelstrender under en väldigt lång tid, får för varje år som går ett större genomslag, sannolikt också i samband med stora måltidsfester som påsken, säger Andreas Svensson.

Sen påsk

Påsken ligger sent i år, vilket brukar kunna innebära att grillen kommer fram, men i påsk utlovas busväder så laxen slipper kanske konkurrens från den grillade biffen. Hos Axfood har man laddat för en grillstart till påsken.

Claes Salomonsson, presschef på Axfood, berättar att han trott på ett uppsving för företagets grillprodukter — ända tills han såg väderprognosen.

Läs också: Axfood slår ett slag för frysen

Också han tror att det vegetariska inslaget ökar.

- Även om det fortfarande är från väldigt små tal så tror vi att kanske fler och fler väljer ett vegetariskt påskbord i år.

Peter Challis/TT

Fakta: Påskhandel

  • Påsken är årets näst viktigaste helg för handlarna. Bland dagligvaruhandlarna anser 84 procent att påsken är viktig för försäljningen.
  • I år väntas påskhandeln uppgå till 7,6 miljarder, vilket är nytt rekord.
  • Bara under skärtorsdagen väntas vi köpa mat för cirka 1,8 miljarder kronor, vilket är drygt 80 procent mer än en vanlig torsdag.
  • Några produkter sticker ut med extra kraftig försäljningsökning jämfört med försäljningen under genomsnittsveckan. Försäljningen av prinskorvar ökar mest (442 procent), följt av lax (344 procent och sill (333 procent). Försäljningen av ägg och godis ökar också kraftigt under påskveckan.

Källa: Svensk Handel

Mer om: Axfood | HUI Research | Påsk


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De tar över Coop Värmlands IT-avdelning

Walmart ska fylla på kylskåpet - när du inte är hemma

Söderbageriet blir nationellt

Matpriskollen: Kyckling och färs i fokus

Plus

Chefen har ordet
Hur får måltider ett varumärke?

Turist låstes in i butiken

Arkiv

Urshultsbagaren prisad

Bageriet är Årets Företagare i bageribranschen.

Butiken i Töcksfors läggs ned

Stort tryck på Icas tårtkalas

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Matsmart växer så det knakar

Knasiga grönsaker tog inte fart

Mjölkpriset det högsta på tio år

Fiskföretaget tecknar nationellt avtal med Coop

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa ostavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa butik 2017

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Matvärlden i Veddesta.

Dagligvarugalan
De stod för årets bästa hållbarhetsinitativ

Dagligvarugalan
De blev årets bästa tidsskriftbutik

Dagligvarugalan
De hade årets skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Måltidslösare

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa kampanj

Priset för Årets Kampanj på Dagligvarugalan gick till MiFu från Valio.

Dagligvarugalan
Det här är årets djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets dryckesbutik

Dagligvarugalan
Han är Årets Key Account Manager

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De hade årets bästa förbutik

Dagligvarugalan
De vann Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken stod för årets bästa kassalinje

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Ica stöttar Special Olympics

City Gross slog upp portarna

Coop i Kristianstad anställer vakter

Plus

Ny ordförande vill prioritera tryggare handelsplatser och livsmedelsstrategi

Sänd till en kollega

0.114