Högt förtroende för livsmedelsreklamen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsbranschens reklam litar många på enligt en ny undersökning.

Marknadsundersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Sveriges annonsörer undersökt vilka branscher som gör trovärdigast reklam enligt svenska folket.

25 branscher har undersökts och i topp hamnade utbildning och forskning som var förstahandsvalet bland var femte med 20 procent följt av kultur och nöje och livsmedel och dagligvaror på en delad andraplats med 18 procent.

– Det som förvånade oss var inte att utbildning och forskning var i topp men att kultur och nöje och dagligvaror var det. Det är väldigt reklamintensiva brancher, så det är glädjande att se. Men vad det beror på mer exakt får vi undersöka, säger Tero Merjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, till Dagens Media.

Undersökningen visade också att det var stora skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 procent), medan åldersgruppen 65-79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 procent).



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dagligvarujätten kommer till Mölndal

Picard stänger Malmöbutiken

Drygt två år efter premiären väljer franska fryskedjan att lägga ner sin butik i Malmö.

För lite frukt och grönsaker i hälsotrendens spår

Trots den starka hälsotrenden är svenskens konsumtion av frukt och grönsaker alldeles för låg.

Tredje gången gillt – då greps rånaren

Framåtlutad i trendvinden

Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

Ledare
Har du det bra på jobbet?

Nyhetsbrev

Idag öppnar Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Arkiv

Hemköps kunder skänkte 2,3 miljoner till SOS Barnbyar

Nytt uppdrag för Johan Ununger

Tidigare Saltå kvarn-vd:n blir senior rådgivare för Livsmedelsföretagen.

Systembolaget kommer till Sundbyberg

På nytt jobb
Ny chef på Lantmännen

Lidls expansion – ett magplask

Krönika: Matpriskollen: Fortsatta lågpriser för januarifattiga

I veckans koll av erbjudanden i DR-bladen siktar Ulf Mazur in sig på Ica Kvantums 20-kronorserbjudanden.

Alla Axfoodbutiker nu med wifi

Nu kommer reaktionerna på "matbluff"-nomineringarna

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker Polaricas försäljningschef.

Orkla överväger utlandsflytt av Göteborgs kex

Efter 130 år av produktion i Kungälv norr om Göteborg kan fabriken istället flyttas till Lettland.

Nystartad fiskproducent riktar sig mot Ica Sverige

Norwegian fish company planerar producera 6 000 ton fisk under 2018.

Efter 35 år – nu stänger butiken i Björke

Kaffeslatten är matsvinn

En kopp kaffe per person hälls ner i slasken varje dag.

Storsatsning på återvinning av plast

En stor plastanläggning som återvinner all plast från förpackningar, sätts i drift nästa år. Runt 110 000 ton plast kommer att kunna återvinnas från svenska konsumenter.

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

HK Scan beräknar förlust för 2017

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Minska matsvinnet- drick mer öl

Icas kampanj drog in miljoner under julen

Slutförhandlar frihandelsavtal

På nytt jobb
Orkla ändrar i ledningen

Coop satsar på Åhus

Kraftigt nedåt för fransk jätte

Iceland fimpar plast på emv

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Hemköps e-handel ska återvinna kassar

Man somnade på Ica - med hagelgevär

Lågpriskedjans kunder skänkte mat till hemlösa

Premiumskinkan sålde bäst

Sänd till en kollega

0.437