Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Runt om i världen skär hälsomedvetna konsumenter ner på konsumtion av livsmedel som innehåller socker, däribland choklad. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prisdress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé. Lindt, kända för sina guldöverdragna chokladharar, fick se sin försäljningstillväxt mattas av under förra året. Även för livsmedelsjätten Nestlé har tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat.

Gamla anor

Chokladtillverkningen har gamla anor i Schweiz och är, tillsammans med klocktillverkning, viktig för landets identitet.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året.

Läs också: Hon är Cloettas nya vd

De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning att tampas med. Chokladälskare har börjat rata de etablerade tillverkarna för att istället köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.

Ingen avmattning

- Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Läs också: Cloetta delar vd-rollen itu

Men Svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.

– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Fakta: Choklad

  • Kakaoträdet har sitt ursprung i Amazonas. Numera växer det i stora delar av världen i anslutning ekvatorn.
  • Kakaobönor tros ha använts i åtminstone 2 500 år och odlats i Mellanamerika sedan 600-talet. Aztekerna trodde att kakaon var en gåva från gudarna och Carl von Linné gav också kakaoträdet namnet Theobroma Cacao som betyder "gudarnas föda".
  • Spanjorerna tog kakaobönan till Europa på 1500-talet. Kakaon användes då i dryck, som i Sydamerika.
  • I början av 1800-talet upptäcktes att man kan framställa pulver av kakaobönorna, vilket ledde till att den första chokladkakan tillverkades 1847.

 

Mer om: choklad | Cloetta | Mondelez


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Picard stänger Malmöbutiken

Drygt två år efter premiären väljer franska fryskedjan att lägga ner sin butik i Malmö.

Dagligvarujätten kommer till Mölndal

För lite frukt och grönsaker i hälsotrendens spår

Trots den starka hälsotrenden är svenskens konsumtion av frukt och grönsaker alldeles för låg.

Framåtlutad i trendvinden

Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

Ledare
Har du det bra på jobbet?

Tredje gången gillt – då greps rånaren

Nyhetsbrev

Idag öppnar Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Arkiv

Hemköps kunder skänkte 2,3 miljoner till SOS Barnbyar

Nytt uppdrag för Johan Ununger

Tidigare Saltå kvarn-vd:n blir senior rådgivare för Livsmedelsföretagen.

Systembolaget kommer till Sundbyberg

På nytt jobb
Ny chef på Lantmännen

Lidls expansion – ett magplask

Krönika: Matpriskollen: Fortsatta lågpriser för januarifattiga

I veckans koll av erbjudanden i DR-bladen siktar Ulf Mazur in sig på Ica Kvantums 20-kronorserbjudanden.

Alla Axfoodbutiker nu med wifi

Orkla överväger utlandsflytt av Göteborgs kex

Efter 130 år av produktion i Kungälv norr om Göteborg kan fabriken istället flyttas till Lettland.

Nu kommer reaktionerna på "matbluff"-nomineringarna

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker Polaricas försäljningschef.

Nystartad fiskproducent riktar sig mot Ica Sverige

Norwegian fish company planerar producera 6 000 ton fisk under 2018.

Efter 35 år – nu stänger butiken i Björke

Kaffeslatten är matsvinn

En kopp kaffe per person hälls ner i slasken varje dag.

Storsatsning på återvinning av plast

En stor plastanläggning som återvinner all plast från förpackningar, sätts i drift nästa år. Runt 110 000 ton plast kommer att kunna återvinnas från svenska konsumenter.

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

HK Scan beräknar förlust för 2017

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Minska matsvinnet- drick mer öl

Icas kampanj drog in miljoner under julen

Slutförhandlar frihandelsavtal

På nytt jobb
Orkla ändrar i ledningen

Coop satsar på Åhus

Kraftigt nedåt för fransk jätte

Iceland fimpar plast på emv

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Man somnade på Ica - med hagelgevär

Hemköps e-handel ska återvinna kassar

Lågpriskedjans kunder skänkte mat till hemlösa

Premiumskinkan sålde bäst

Sänd till en kollega

0.369