Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Runt om i världen skär hälsomedvetna konsumenter ner på konsumtion av livsmedel som innehåller socker, däribland choklad. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prisdress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé. Lindt, kända för sina guldöverdragna chokladharar, fick se sin försäljningstillväxt mattas av under förra året. Även för livsmedelsjätten Nestlé har tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat.

Gamla anor

Chokladtillverkningen har gamla anor i Schweiz och är, tillsammans med klocktillverkning, viktig för landets identitet.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året.

Läs också: Godis kan klassas som nyttigt

De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning att tampas med. Chokladälskare har börjat rata de etablerade tillverkarna för att istället köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.

Ingen avmattning

- Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Läs också: En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

Men Svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.

– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Fakta: Choklad

  • Kakaoträdet har sitt ursprung i Amazonas. Numera växer det i stora delar av världen i anslutning ekvatorn.
  • Kakaobönor tros ha använts i åtminstone 2 500 år och odlats i Mellanamerika sedan 600-talet. Aztekerna trodde att kakaon var en gåva från gudarna och Carl von Linné gav också kakaoträdet namnet Theobroma Cacao som betyder "gudarnas föda".
  • Spanjorerna tog kakaobönan till Europa på 1500-talet. Kakaon användes då i dryck, som i Sydamerika.
  • I början av 1800-talet upptäcktes att man kan framställa pulver av kakaobönorna, vilket ledde till att den första chokladkakan tillverkades 1847.

 

Mer om: choklad | Cloetta | Mondelez


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De tar över Coop Värmlands IT-avdelning

Walmart ska fylla på kylskåpet - när du inte är hemma

Söderbageriet blir nationellt

Matpriskollen: Kyckling och färs i fokus

Plus

Chefen har ordet
Hur får måltider ett varumärke?

Turist låstes in i butiken

Arkiv

Urshultsbagaren prisad

Bageriet är Årets Företagare i bageribranschen.

Butiken i Töcksfors läggs ned

Stort tryck på Icas tårtkalas

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Matsmart växer så det knakar

Knasiga grönsaker tog inte fart

Mjölkpriset det högsta på tio år

Fiskföretaget tecknar nationellt avtal med Coop

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa ostavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa butik 2017

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Matvärlden i Veddesta.

Dagligvarugalan
De stod för årets bästa hållbarhetsinitativ

Dagligvarugalan
De blev årets bästa tidsskriftbutik

Dagligvarugalan
De hade årets skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Måltidslösare

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa kampanj

Priset för Årets Kampanj på Dagligvarugalan gick till MiFu från Valio.

Dagligvarugalan
Det här är årets djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets dryckesbutik

Dagligvarugalan
Han är Årets Key Account Manager

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De hade årets bästa förbutik

Dagligvarugalan
De vann Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken stod för årets bästa kassalinje

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Ica stöttar Special Olympics

City Gross slog upp portarna

Coop i Kristianstad anställer vakter

Plus

Ny ordförande vill prioritera tryggare handelsplatser och livsmedelsstrategi

Sänd till en kollega

0.127