Axfood i linje med förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Axfood redovisar en ökad omsättning på 10 639 mijoner kronor för årets första kvartal. Att jämföra med 10 305 miljoner kronor för samma period förra året. Rörelseresultatet sjönk till 397 miljoner kronor (408). Följaktligen sjönk också rörelsemarginalen till 3,7 procent (4,0).

Axfoods styrelse prognosticerar ett rörelseresultat för 2017 i linje med utfallet 2016.

Läs också: Axfoods valberedning klar

− Axfood visade bra tillväxt på en annars ljummen marknad. Med en försäljningstillväxt på över tre procent tog Axfood ytterligare marknadsandelar under första kvartalet. Alla koncept fortsatte växa och visade stabil lönsamhet, säger Klas Balkow i en rapportkommentar.
– Under kvartalet har vi ökat satsningarna på e-handel. Integrationen av mat.se pågår med full kraft och allt fler kunder kan handla på nätet via Willys och Hemköp. Detta ger oss goda förutsättningar att stärka positionen inom det snabbt växande online-segmentet.

Axfoods styrelse har beslutat om återköp av högst 200 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet. Återköpen kan påbörjas från och med den 15 maj. I dag har Axfood inget innehav av egna aktier.

Mer om: Axfood | Klas Balkow


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De tar över Coop Värmlands IT-avdelning

Walmart ska fylla på kylskåpet - när du inte är hemma

Söderbageriet blir nationellt

Matpriskollen: Kyckling och färs i fokus

Plus

Chefen har ordet
Hur får måltider ett varumärke?

Turist låstes in i butiken

Arkiv

Urshultsbagaren prisad

Bageriet är Årets Företagare i bageribranschen.

Butiken i Töcksfors läggs ned

Stort tryck på Icas tårtkalas

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Matsmart växer så det knakar

Knasiga grönsaker tog inte fart

Mjölkpriset det högsta på tio år

Fiskföretaget tecknar nationellt avtal med Coop

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa ostavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa butik 2017

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Matvärlden i Veddesta.

Dagligvarugalan
De stod för årets bästa hållbarhetsinitativ

Dagligvarugalan
De blev årets bästa tidsskriftbutik

Dagligvarugalan
De hade årets skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Måltidslösare

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa kampanj

Priset för Årets Kampanj på Dagligvarugalan gick till MiFu från Valio.

Dagligvarugalan
Det här är årets djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets dryckesbutik

Dagligvarugalan
Han är Årets Key Account Manager

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De hade årets bästa förbutik

Dagligvarugalan
De vann Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken stod för årets bästa kassalinje

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Ica stöttar Special Olympics

City Gross slog upp portarna

Coop i Kristianstad anställer vakter

Plus

Ny ordförande vill prioritera tryggare handelsplatser och livsmedelsstrategi

Sänd till en kollega

0.946