En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Konfektyrtillverkaren Cloettas nettoomsättning minskade under det första kvartalet 2017 med 0,8 procent till 1 347 miljoner kronor (1359).

– Försäljningen minskade, främst inom lösviktsgodis och kontraktstillverkning. Den
minskade försäljningen i kombination med högre försäljnings- och administrativa kostnader,
något som vi nu adresserar, säger företagets vd Henri de Sauvage-Nolting.

Rörelseresultatet uppgick till 93 Mkr (108) och målet på en nettoskuld som är lägre än 2,5 ggr uppnåddes.

Rörelseresultatet påverkades även av jämförelsestörande poster, främst beroende på kostnaderna relaterade till förvärvet av Candyking.

Läs också: Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

Försäljningen ökade eller var oförändrad i Finland, Nederländerna, England, Danmark,
Norge och på exportmarknaderna, vilket i huvudsak motverkades av en försäljningsnedgång i
Sverige och inom kontraktstillverkning. I Sverige minskade försäljningen endast inom lösvikt,
vilket främst beror på en senare påsk

Läs också: Cloetta får smaska i sig Candyking

Huvudvärken över Cloetta Italien fortsätter och den översyn som inletts kan på sikt leda till en avverkning av den italienska verksamheten.

– Sammantaget är min uppfattning att Cloetta är ett stabilt och starkt företag, men att
den organiska tillväxten inte har varit tillräckligt bra under de senaste åren, säger Henri de Sauvage-Nolting.

Mer om: Cloetta


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De tar över Coop Värmlands IT-avdelning

Walmart ska fylla på kylskåpet - när du inte är hemma

Söderbageriet blir nationellt

Matpriskollen: Kyckling och färs i fokus

Plus

Chefen har ordet
Hur får måltider ett varumärke?

Turist låstes in i butiken

Arkiv

Urshultsbagaren prisad

Bageriet är Årets Företagare i bageribranschen.

Butiken i Töcksfors läggs ned

Stort tryck på Icas tårtkalas

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Matsmart växer så det knakar

Knasiga grönsaker tog inte fart

Mjölkpriset det högsta på tio år

Fiskföretaget tecknar nationellt avtal med Coop

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa ostavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa butik 2017

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Matvärlden i Veddesta.

Dagligvarugalan
De stod för årets bästa hållbarhetsinitativ

Dagligvarugalan
De blev årets bästa tidsskriftbutik

Dagligvarugalan
De hade årets skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Måltidslösare

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa kampanj

Priset för Årets Kampanj på Dagligvarugalan gick till MiFu från Valio.

Dagligvarugalan
Det här är årets djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets dryckesbutik

Dagligvarugalan
Han är Årets Key Account Manager

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De hade årets bästa förbutik

Dagligvarugalan
De vann Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken stod för årets bästa kassalinje

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Ica stöttar Special Olympics

City Gross slog upp portarna

Coop i Kristianstad anställer vakter

Plus

Ny ordförande vill prioritera tryggare handelsplatser och livsmedelsstrategi

Sänd till en kollega

0.228