23948sdkhjf

En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

Konfektyrtillverkaren Cloettas nettoomsättning minskade under det första kvartalet 2017 med 0,8 procent till 1 347 miljoner kronor (1359).

– Försäljningen minskade, främst inom lösviktsgodis och kontraktstillverkning. Den
minskade försäljningen i kombination med högre försäljnings- och administrativa kostnader,
något som vi nu adresserar, säger företagets vd Henri de Sauvage-Nolting.

Rörelseresultatet uppgick till 93 Mkr (108) och målet på en nettoskuld som är lägre än 2,5 ggr uppnåddes.

Rörelseresultatet påverkades även av jämförelsestörande poster, främst beroende på kostnaderna relaterade till förvärvet av Candyking.

Försäljningen ökade eller var oförändrad i Finland, Nederländerna, England, Danmark,
Norge och på exportmarknaderna, vilket i huvudsak motverkades av en försäljningsnedgång i
Sverige och inom kontraktstillverkning. I Sverige minskade försäljningen endast inom lösvikt,
vilket främst beror på en senare påsk

Huvudvärken över Cloetta Italien fortsätter och den översyn som inletts kan på sikt leda till en avverkning av den italienska verksamheten.

– Sammantaget är min uppfattning att Cloetta är ett stabilt och starkt företag, men att
den organiska tillväxten inte har varit tillräckligt bra under de senaste åren, säger Henri de Sauvage-Nolting.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078