23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ica gick om Coop som grönaste varumärke

I en undersökning om vilka företag svenskarna anser var mest gröna ligger de två företagen högt i topp.

Konsultföretaget Differ utför varje år en undersökning om svenskarnas attityder till miljö och hållbarhet. Drygt 1000 personer i åldrarna 15-74 tillfrågades och när de fick välja mellan 86 olika varumärken i kategorierna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek så placerade sig SJ klart högst upp följt av Ica och Coop. Tidigare år har Coop alltid tagit andraplatsen men i år gick konkurrenten Ica alltså om.

Men Coop kan glädjas åt att det egna varumärket Änglamark vann med stor marginal då de svarande själva fritt fick välja. Modervarumärket Coop hamnade där själva på andraplats och Ica låg där först på en femteplats.

Dagligvaruhandeln var även den bransch där kunderna kände sig mer villiga än i någon annan bransch att betala extra för miljövänliga alternativ. Samtliga matkedjor ansågs vara grönare i år, undantaget Willys som ansågs lika grönt som förra året.

Rangordningen för matkedjorna:

1. ICA

2. Coop

3. Willy:s

4. Citygross

5. Hemköp

6. Lidl

7. Tempo

8. Handlar'n

9. Netto



Läs hela rapporten här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156