23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Mer än hälften av kunderna använder sig av självscanning i dagligvaruhandeln.

I HUIs kvartalsrapport som genomförts på Svenska Dagligvaruhandeln framgår det att hälften av konsumenterna använder sig av sjävscanning och att ytterligare en femtedel använder sig av självscanning någon enstaka gång.

– Varannan konsument i dagligvaruhandeln använder idag alltid eller ofta handhållen självscanner eller självbetjäningskassor. Detta är något utav en revolution inom dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

De som använder sig av själscanning i störst utsträckning är framförallt de som är benägna att prova ny teknik och människor i storstäder, vilket kan förklaras med att självscanning är vanligast i storstadsregionerna.

Var fjärde butik erbjuder idag självscanning vilket är en fördubbling sedan 2010.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079