Miljöorganisationerna går samman

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Två av hållbarhetscertifieringens stora blir ett.

Miljöorganisationen Rainforest Alliance och UTZ är några av världens största aktörer inom hålllbarhetscertifiering och nu står det klart att de går samman under det gemensamma namnet Rainforest Alliance.

Genom sammanslagningen kommer bildas det nu en enda global certifieringsstandard vilket kommer att förenkla certifieringsprocessen för odlarna och göra det möjligt för företag att effektivisera sitt arbete med att bygga upp mer ansvarsfulla leverantörskedjor. Odlare kommer dessutom att slippa dubbel administrativ börda för att certifiera sig hos två organisationer samtidigt.

– Det framtida Rainforest Alliance kommer att kunna nå längre och ha en starkare röst, vilket kommer att stärka våra möjligheter att skydda miljön och göra det lättare för såväl odlare och företag som blivande konsumenter att fatta ansvarsfulla beslut, säger Han de Groot, vd för UTZ och blivande vd för det nyformade Rainforest Alliance.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polarbröd skickar brödet på tåget

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

På nytt jobb
Ny regionchef på Hemköp

Han tar över styret för 25 Stockholmsbutiker.

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Nyhetsbrev

Svenskt slår eko

Arkiv

Walmart vill köra Teslas ellastbilar

Var nyfiken på andra

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

Priset – största hindret för ekovaror

Coop bygger om i Karlstad

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Fortsatt framgång för Wal-Mart

Lidl öppnar i Flemingsberg

Blir den 171 första butiken i storsatsningen.

Klassiska stängerna är nu gelatinfria

Coop ersätter bomullskassen

Trend: Sportnutrition lyfter

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

Svensk Dagligvaruhandel uppskattar Livsmedelsverkets förslag.

På nytt jobb
Ny vd för McDonald´s Norden

Arlas tidigare vd och styrelsemedlem i Axfood är ny vd för restaurangkedjan. Därtill har en ny finanschef utsetts.

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Fairtrade ökar i Sverige

Ljust lager med mörkt namn

Ica har snart halverat utsläppen

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Gastrofy byter namn

Plus

Ladda butiken för babyboom

Smör och sallad steg i pris

Efter avstängningen – nu vill butiken höja åldersgränsen

Plus

Krönika
5 tips: Så skyltar du för bäst effekt

Risifrutti drar ner på sockret

Icahandlaren vill sälja mindre

Sänd till en kollega

0.157