Så fungerar Walmarts jättelika varuautomat

| Av Håkan Johansson, Axel Grönlund | Tipsa redaktionen

Se filmen om den senaste satsningen från världens största detaljhandelskedja.

Video: Walmart

Världens största dagligvarukedja, amerikanska Walmart, testar en gigantisk varuautomat för livsmedel. Kunderna hämtar sina varor själva efter att ha köpt allt på Walmart.com/grocery.

Branschbedömare ser försöket som ett direkt svar på konkurrenten Amazons test i Seattle med en liknande service, kallad Amazon Fresh Pickup.

Walmarts stora varuautomat finns än så länge bara på parkeringsplatsen till en Walmartbutik i Warr Acres, Oklahoma.

Läs också: Walmart och Rakuten ska leverera mat tillsammans

Kunden tar sig dit, slår in en kod och väntar i max 60 sekunder på varorna, som packats och valts ut av personal i Walmartbutiken.

– De är utbildade för att välja de färskaste produkterna och bästa köttbitarna, som om de handlade till sina egna familjer, säger Scott Markley, Walmarts presstalesperson i ett e-brev till Fri Köpenskap.

Läs också: Walmart höjer minimilönen

Kunderna kan välja på 30 000 produkter, och Walmart siktar på att ha automaten öppen 24 timmar om dygnet året runt. Den är utrustad med kyl och frys för varor som kräver särskild temperatur.

Enda kravet för att få använda den nya servicen, kallad Pickup, är att kunden köper mat för 30 dollar (cirka 260 kronor) eller mer.

– Året runt försöker våra kunder hitta sätt att spara tid och pengar. Särskilt för upptagna familjer med barn brukar det ta flera timmar att handla på helgerna, säger Scott Markley, som understyrker att varorna har "samma låga pris" som i Walmartbutiken intill.


Mer om: Walmart


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Glad Nouroz!

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.345