Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet vill satsa på odlingar i norr.

– Jag vill utveckla en ny typ av trädgårdsodling i fjällkommuner. En odling av växter som kan fungera som livsmedelsingredienser och ge doft och smak. Det finns många växter i den norrländska floran som har stor potential att förädlas till högvärdiga och attraktiva produkter för en global marknad, säger Roger Uddstål, som arbetar på RISE enhet Jordbruk och livsmedel i Umeåi ett pressmeddelande.

Redan i fjol började man plocka fjällväxter som kvanne, älgört, blåbär och svarta vinbärsknoppar. I våras startade försök med att framställa doftande extrakt från norrländska växter, och i sommar ska man också göra en förstudie om möjligheten att börja odla växter i fjällnära områden.

Tanken är att extraheringen nu ska undersökas för att se om man med hjälp av alkohol, ånga och superkritisk CO2-extraktion kan framställa extrakt för användning i livsmedel och kosmetika.

Företag har efterfrågat norrländska komponenter men många av de tillfrågade småföretagen saknar den tekniska kunskapen för att utvinna aromerna.

Läs också: De satsar på ärtor

– Det tar tid att komma in på marknaden, men jag hoppas vi kan få bollen i rullning. Aromkomponenter kan vara naturliga eller syntetiskt framställda, men konsumenter efterfrågar i ökad utsträckning naturliga ingredienser och många livsmedelsföretag söker nya smaker – gärna svenska, säger Roger Uddstål.

Läs också: Food for Progress rekryterar ny chef

Enligt Roger Uddstål finns det massvis med fördelar för livsmedelstillverkarna att kunna utveckla nyskapande och unika produkter med en lokal profil.

– Ta bara alla konkurrerande mikrobryggerier som skulle kunna spetsa sin öl med äkta smak och arom, och använda både äkthet och kulturhistoria i marknadsföringen. Eller ett norrländskt mejeri som skulle kunna producera yoghurt med norrländska smaker som tallbarr, älgört eller åkerbär, säger Roger Uddstål.

Mer om: rise


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polarbröd skickar brödet på tåget

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

På nytt jobb
Ny regionchef på Hemköp

Han tar över styret för 25 Stockholmsbutiker.

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Nyhetsbrev

Svenskt slår eko

Arkiv

Walmart vill köra Teslas ellastbilar

Var nyfiken på andra

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

Priset – största hindret för ekovaror

Coop bygger om i Karlstad

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Fortsatt framgång för Wal-Mart

Lidl öppnar i Flemingsberg

Blir den 171 första butiken i storsatsningen.

Klassiska stängerna är nu gelatinfria

Coop ersätter bomullskassen

Trend: Sportnutrition lyfter

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

Svensk Dagligvaruhandel uppskattar Livsmedelsverkets förslag.

På nytt jobb
Ny vd för McDonald´s Norden

Arlas tidigare vd och styrelsemedlem i Axfood är ny vd för restaurangkedjan. Därtill har en ny finanschef utsetts.

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Fairtrade ökar i Sverige

Ljust lager med mörkt namn

Ica har snart halverat utsläppen

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Gastrofy byter namn

Plus

Ladda butiken för babyboom

Smör och sallad steg i pris

Efter avstängningen – nu vill butiken höja åldersgränsen

Plus

Krönika
5 tips: Så skyltar du för bäst effekt

Risifrutti drar ner på sockret

Icahandlaren vill sälja mindre

Sänd till en kollega

0.132