Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet vill satsa på odlingar i norr.

– Jag vill utveckla en ny typ av trädgårdsodling i fjällkommuner. En odling av växter som kan fungera som livsmedelsingredienser och ge doft och smak. Det finns många växter i den norrländska floran som har stor potential att förädlas till högvärdiga och attraktiva produkter för en global marknad, säger Roger Uddstål, som arbetar på RISE enhet Jordbruk och livsmedel i Umeåi ett pressmeddelande.

Redan i fjol började man plocka fjällväxter som kvanne, älgört, blåbär och svarta vinbärsknoppar. I våras startade försök med att framställa doftande extrakt från norrländska växter, och i sommar ska man också göra en förstudie om möjligheten att börja odla växter i fjällnära områden.

Tanken är att extraheringen nu ska undersökas för att se om man med hjälp av alkohol, ånga och superkritisk CO2-extraktion kan framställa extrakt för användning i livsmedel och kosmetika.

Företag har efterfrågat norrländska komponenter men många av de tillfrågade småföretagen saknar den tekniska kunskapen för att utvinna aromerna.

– Det tar tid att komma in på marknaden, men jag hoppas vi kan få bollen i rullning. Aromkomponenter kan vara naturliga eller syntetiskt framställda, men konsumenter efterfrågar i ökad utsträckning naturliga ingredienser och många livsmedelsföretag söker nya smaker – gärna svenska, säger Roger Uddstål.

Enligt Roger Uddstål finns det massvis med fördelar för livsmedelstillverkarna att kunna utveckla nyskapande och unika produkter med en lokal profil.

– Ta bara alla konkurrerande mikrobryggerier som skulle kunna spetsa sin öl med äkta smak och arom, och använda både äkthet och kulturhistoria i marknadsföringen. Eller ett norrländskt mejeri som skulle kunna producera yoghurt med norrländska smaker som tallbarr, älgört eller åkerbär, säger Roger Uddstål.

Mer om: rise


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Efter kvartalsrapporten - Ica rasar på börsen

Ica startar digital innovationshubb

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

Framtidens läskflaska är gjord av trä

Fortsatt framgång för Zetadisplay

Findus blir kvar i Bjuv

Konkurrens inom dagligvaruhandeln ska granskas

Arkiv

Coop börjar sälja larver

Mat.se frias från anklagelse om smygreklam

Amazon ska leverera på minuten

Ica underpresterade

Andra kvartalet visar på ett fortsatt trögt Ica.

Sonat Burman-Olsson lämnar Coop

Han blir ny vd för kooperationen.

Stjärnkocken slutar sälja korv till butikerna

Brist på ekologiskt kött uppges vara orsaken.

På nytt jobb: Tillförordnad koncernchef på Paulig

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

På nytt jobb: Ny logistikdirektör på Arla

Högsta inflationen på sju år och ökade matpriser

Axfood startar nätapotek

Wal-Mart satsar på kassafritt

Stark andra kvartal för Bergendahls

Stormarknad till Telefonplan

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

På nytt jobb: Ny handlare i Gånghester

Coop överväger att slå ihop kedjor

Danska Coop kan komma att samla allt under ett tak.

Svenskarna har dålig koll på "bäst-före-datum"

Då öppnar Kalmars första Hemköp

Godis kan klassas som nyttigt

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Andra butiken försvinner i Kävlinge

På nytt jobb: Hemköp får ny regionchef

På nytt jobb: Simris Alg tar tillbaka gamla vd:n

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Näthandel kan vara bra för hälsan

Izettle på väg mot notering

På nytt jobb: Hon är ny vd på Pricer

Svensk Dagligvaruhandel övertar råd

Sänd till en kollega

0.172