Ikea säljer allt mer mat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Möbelgiganten närmar sig 20 miljarder i intäkter.

Möbeltillverkaren har ända sedan 1959 drivit restaurangverksamhet i anslutning till sina varuhus och på senare tid har den verksamheten, något i skuggan av möbelförsäljningen växt allt större, det skrider Dagens industri.

Senaste verksamhetsåret låg den samlade livsmedelsförsäljningen på 18 miljarder kronor och försäljningen har ökat med 8-10 procent varje år de senaste tre åren.

– En viktig förklaring är förstås att nya Ikeavaruhus hela tiden öppnas i allt fler länder. Men det är också ett resultat av att vi de senaste åren bestämt oss att satsa ännu mer på matverksamheten. I stället för att vara en serviceenhet till heminredningsverksamheten så investerar vi där Ikea Food blir ett eget affärsområde, säger Michael La Cour, vd för Ikea Food till Di.

Läs också: Nyval till Svensk Handel

Förutom restaurangerna i möbelvaruhusen driver Ikea även bistro, caféer och de så kallade "Swedish Food markets" och på många av de här områdena vädrar möbeljätten nu vittring i ett företagsklimat som förändras allt mer.

– Vi har en fantastisk position i en mycket intressant bransch. Livsmedelsindustrin är i total omvälvning där inte minst kundernas krav på miljö- och klimatmässigt hållbara och hälsosamma livsmedel ökar kraftigt. De aktörer som inte hänger med riskerar att snabbt slås ut, säger Michael La Cour till Di.

Mer om: Ikea


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polarbröd skickar brödet på tåget

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

På nytt jobb
Ny regionchef på Hemköp

Han tar över styret för 25 Stockholmsbutiker.

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Nyhetsbrev

Svenskt slår eko

Arkiv

Var nyfiken på andra

Walmart vill köra Teslas ellastbilar

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

Priset – största hindret för ekovaror

Coop bygger om i Karlstad

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Fortsatt framgång för Wal-Mart

Lidl öppnar i Flemingsberg

Blir den 171 första butiken i storsatsningen.

Klassiska stängerna är nu gelatinfria

Coop ersätter bomullskassen

Trend: Sportnutrition lyfter

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Förändrad marknad för kroppsvårdsprodukter

Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

Svensk Dagligvaruhandel uppskattar Livsmedelsverkets förslag.

På nytt jobb
Ny vd för McDonald´s Norden

Arlas tidigare vd och styrelsemedlem i Axfood är ny vd för restaurangkedjan. Därtill har en ny finanschef utsetts.

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Fairtrade ökar i Sverige

Ljust lager med mörkt namn

Ica har snart halverat utsläppen

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Gastrofy byter namn

Plus

Ladda butiken för babyboom

Smör och sallad steg i pris

Efter avstängningen – nu vill butiken höja åldersgränsen

Plus

Krönika
5 tips: Så skyltar du för bäst effekt

Risifrutti drar ner på sockret

Icahandlaren vill sälja mindre

Sänd till en kollega

0.126