Godis kan klassas som nyttigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Planerad märkning kan förvirra konsumenterna.

Flera globala livsmedelsföretag planerar att introducera en ny sorts färgkodad märkning för att särskilja hälsosamma produkter. Men enligt kritiker kan den nya märkningen snarare förvilla.

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Märkningen baseras på portioner som kritiker anser vara godtyckliga. En portion chips är enligt den föreslagna märkningen 30 gram, en handfull och motsvarande mängd choklad är fyra bitar av en chokladkaka. Enligt bland annat föreningen Sveriges Konsumenter kan den här märkningen snarare förvirra än upplysa.

- När det gäller speciellt onyttiga livsmedel tycker vi att portionsstorlekarna ofta är konstiga och godtyckliga, och ger utrymme för manipulationer. Det kan bli orealistiskt utifrån hur många chips man faktiskt äter åt gången, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenters generalsekreterare till testfakta.se.
På Livsmedelsverket har man ännu inte tagit ställning till livsmedelsföretagens initiativ, dock finns det vissa farhågor:

Men branschen håller inte riktigt med om den analysen.

– Vårt intresse är inte att sätta ett grönt ljus på choklad. Idén med portionsstorlekarna är att få realistiska portioner, alltså i linje med vad människor konsumerar, säger Steve Mann, kommunikationssamordnare på Mondelez som äger märket Marabou till testfakta.se.

Inom dagligvaruhandeln har iallafall Coop bestämt sig för att konsekvent använda sig av 100 gram som jämförelsevikt istället för portionsvikt.

- Vi har bestämt oss för att inte använda portionsbaserad deklarering på våra egna varumärken, då det försvårar snarare än förenklar för våra kunder. Det gäller främst produkter som är mindre hälsosamma, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop till testfakta.se.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.315