Axfood startar nätapotek

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Axfood bekräftar nyheten att de startar nätapotek tillsammans med Axel Johnsons investeringsbolag Novax och e-handelsentreprenörerna bakom LensOn.

 

I dag på morgonen skrev nyhetssajten Breakit att Axfood avser starta ett nätapotek. Axfoods presstjänst bekräftar nyheten, men säger att varken bolagsnamn eller lanseringstid är klara ännu.

Läs också: Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Nyheten har läckt innan vi tänkt gå ut med den, därför har vi varken bilder eller närmare upplysningar om konceptet, säger presschefen Claes Salomonsson.

I pressmeddelandet skriver Axfood de äger 28 procent av det nybildade e-handelsbolaget Hubia* som planerar att lansera ett nytt nätapotek i Sverige.

Övriga delägare är Novax, Axel Johnsons investeringsbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat och drivit LensOn, som är en av Europas största nätbutik för kontaktlinser och glasögon, och som 2012 såldes till ett brittiskt bolag.

Affärsidén med det nya apoteksbolaget är att erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

Läs också: Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

−  Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare/farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias vd Kim Persson i pressmeddelandet.

I Axfoods butiker kan man idag enbart köpa receptfria läkemedel. Genom det planerade nätapoteket skulle Willys och Hemköps e-handelskunder på sikt även kunna erbjudas receptbelagda läkemedel.

Klas Balkow, Axfood vd och koncernchef, kommenterar investeringen på följande sätt:
− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria. 

Apoteksmarknaden i Sverige växer ständigt och omsatte i fjol cirka 40 miljarder kronor, varav e-handeln är den del som ökar snabbast.

Hubia är bolagsnamnet. När väl nätapoteket lanseras på marknaden kommer det att bli under ett annat, ännu inte fastställt, namn.



Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.289