Axfood startar nätapotek

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Axfood bekräftar nyheten att de startar nätapotek tillsammans med Axel Johnsons investeringsbolag Novax och e-handelsentreprenörerna bakom LensOn.

 

I dag på morgonen skrev nyhetssajten Breakit att Axfood avser starta ett nätapotek. Axfoods presstjänst bekräftar nyheten, men säger att varken bolagsnamn eller lanseringstid är klara ännu.

Nyheten har läckt innan vi tänkt gå ut med den, därför har vi varken bilder eller närmare upplysningar om konceptet, säger presschefen Claes Salomonsson.

I pressmeddelandet skriver Axfood de äger 28 procent av det nybildade e-handelsbolaget Hubia* som planerar att lansera ett nytt nätapotek i Sverige.

Övriga delägare är Novax, Axel Johnsons investeringsbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat och drivit LensOn, som är en av Europas största nätbutik för kontaktlinser och glasögon, och som 2012 såldes till ett brittiskt bolag.

Affärsidén med det nya apoteksbolaget är att erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

Läs också: Chokladstölder plågar butikerna

−  Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare/farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias vd Kim Persson i pressmeddelandet.

I Axfoods butiker kan man idag enbart köpa receptfria läkemedel. Genom det planerade nätapoteket skulle Willys och Hemköps e-handelskunder på sikt även kunna erbjudas receptbelagda läkemedel.

Klas Balkow, Axfood vd och koncernchef, kommenterar investeringen på följande sätt:
− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria. 

Apoteksmarknaden i Sverige växer ständigt och omsatte i fjol cirka 40 miljarder kronor, varav e-handeln är den del som ökar snabbast.

Läs också: Axfood tar kompetens från Coop

Hubia är bolagsnamnet. När väl nätapoteket lanseras på marknaden kommer det att bli under ett annat, ännu inte fastställt, namn.



Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.212