Mat.se frias från anklagelse om smygreklam

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Youtube-kändis sponsrades i video, då anmäldes näthandelsbutiken.

I ett sponsrat inlägg på Youtube kunde man se den populära bloggaren Jennifer Reinhold med familj visar upp hur enkelt det är att beställa från Mat.se

Läs också: Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

Klippet ska ha märkts upp som varandes reklam bland annat då en text där ”innehåller betald marknadsföring” ska ha synts i ett hörn under videons första tio sekunder. Jennifer Reinhold berättar också om att den som uppger en särskild kod kan få rabatterat pris och i slutet dyker en text där det står ”Videon är i samarbete med”, samt en länk till Mat.se:s webbplats.

Trots det ansåg en tittare att videon var otydlig och anmälde klippet till Reklamombudsmannen. Enligt anmälaren ska det varit otydligt om det handlat om reklam eller om det handlat om ett samarbete mellan Jennifer Reinhold och Mat.se. Båda anser dock att reklamfilmen gjorts med tydligt uppsåt. Vilket också är den linje som Reklamombudsmannen valde att gå på.

- Utformningen av vide­on - tillsam­mans med videons namn ”Vi beställer mat från mat.se” och uppgifterna i texten under videon som inleds med ”Vide­on är i samarbete med” följt av Mat.se:s webbplats - leder enligt nämnden till att videon vid en samman­tagen bedöm­ning omedelbart går att identifiera som reklam för Mat.se, skriver Reklamombudsmannen i ett uttalande.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Här öppnar 7-eleven sin deli

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Hemköp öppnar näthandel för företag

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.238