23948sdkhjf

Ica startar digital innovationshubb

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

Hubben Icax, ska förstärka koncernens förmåga att använda digital teknik för att förbättra sina kunderbjudanden.

Inom hubben kommer man arbeta med egna digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och potentiellt med med förvärv. Målsättningen är att snabbare kunna utveckla digitala tjänster till Icagruppens olika bolag.

Icax ska leverera tre till sex nya projekt per år och dessutom på ett strukturerat sätt tillvarata interna idéer inom hela gruppen.
– Det hubben ska göra ska vara relaterat till de affärer vi har. Vi lyfter dessa frågor till en central nivå i koncernen. Uppgifterna kommer att bestå av tre delar; att arbeta upp interna idéer, arbeta med partnerskap och att potentiellt förvärva nya företag. Mest handlar det om att utveckla nya tjänster för våra kunder, sade Icagruppens vd Per Strömberg i samband med presentationen av delårsrapporten.

Enligt honom är målsättningen att kunderna redan i slutet av året kommer att få se nya tjänster som drivits fram i hubben.
Icax kommer att ledas av Samuel Young, som kommer från rollen som vd på Smart Video men har lång erfarenhet inom Ica. Han kommer att rapportera till gruppens CDO Peter Muld.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.155