Ica startar digital innovationshubb

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

Hubben Icax, ska förstärka koncernens förmåga att använda digital teknik för att förbättra sina kunderbjudanden.

Inom hubben kommer man arbeta med egna digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och potentiellt med med förvärv. Målsättningen är att snabbare kunna utveckla digitala tjänster till Icagruppens olika bolag.

Icax ska leverera tre till sex nya projekt per år och dessutom på ett strukturerat sätt tillvarata interna idéer inom hela gruppen.
– Det hubben ska göra ska vara relaterat till de affärer vi har. Vi lyfter dessa frågor till en central nivå i koncernen. Uppgifterna kommer att bestå av tre delar; att arbeta upp interna idéer, arbeta med partnerskap och att potentiellt förvärva nya företag. Mest handlar det om att utveckla nya tjänster för våra kunder, sade Icagruppens vd Per Strömberg i samband med presentationen av delårsrapporten.

Enligt honom är målsättningen att kunderna redan i slutet av året kommer att få se nya tjänster som drivits fram i hubben.
Icax kommer att ledas av Samuel Young, som kommer från rollen som vd på Smart Video men har lång erfarenhet inom Ica. Han kommer att rapportera till gruppens CDO Peter Muld.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Här öppnar 7-eleven sin deli

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Hemköp öppnar näthandel för företag

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.229