Trots storsatsningar går e-handeln trögt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Matjättarna förlorar miljoner, men fortsätter investera.

Enligt en granskning som SvD Näringsliv gjort tror dagligvaruhandeln starkt på e-handelns framtid, samtidigt som den ännu inte visar lönsamhet. På en årsomästtning på 325 miljarder kronor inom branschen står handeln på nätet bara för 2 procent.

Läs också: Dagligvaror växer mest på nätet

Till skillnad från andra branscher har e-handeln varit långsam på dagligvaruområden, dels på grund av att tidigare satsningar på 2000-talet misslyckats och dels att den fysiska handeln än så länge varit så pass lönsam.

Nuvarande satsningar tror Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), beror på att

– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han till SvD Näringsliv.

Samtidigt tror han att branschen kommer att växa men att kedjorna då måste satsa på mer automatisering, sänkta priser och bättre leveranser.

– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.

Mer om: E-handel | näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Hemköp öppnar näthandel för företag

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.195