23948sdkhjf

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Matjättarna förlorar miljoner, men fortsätter investera.

Enligt en granskning som SvD Näringsliv gjort tror dagligvaruhandeln starkt på e-handelns framtid, samtidigt som den ännu inte visar lönsamhet. På en årsomästtning på 325 miljarder kronor inom branschen står handeln på nätet bara för 2 procent.

Läs också: Smakstart för Fodis crowdfunding

Till skillnad från andra branscher har e-handeln varit långsam på dagligvaruområden, dels på grund av att tidigare satsningar på 2000-talet misslyckats och dels att den fysiska handeln än så länge varit så pass lönsam.

Nuvarande satsningar tror Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), beror på att

– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han till SvD Näringsliv.

Samtidigt tror han att branschen kommer att växa men att kedjorna då måste satsa på mer automatisering, sänkta priser och bättre leveranser.

– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.

Mer om: E-handel | näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Smakstart för Fodis crowdfunding

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.155