23948sdkhjf

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Matjättarna förlorar miljoner, men fortsätter investera.

Enligt en granskning som SvD Näringsliv gjort tror dagligvaruhandeln starkt på e-handelns framtid, samtidigt som den ännu inte visar lönsamhet. På en årsomästtning på 325 miljarder kronor inom branschen står handeln på nätet bara för 2 procent.

Läs också: E-handelsexperten om Mathem-affären

Till skillnad från andra branscher har e-handeln varit långsam på dagligvaruområden, dels på grund av att tidigare satsningar på 2000-talet misslyckats och dels att den fysiska handeln än så länge varit så pass lönsam.

Nuvarande satsningar tror Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), beror på att

– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han till SvD Näringsliv.

Samtidigt tror han att branschen kommer att växa men att kedjorna då måste satsa på mer automatisering, sänkta priser och bättre leveranser.

– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.

Mer om: E-handel | näthandel
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Nyhetsbrev

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Arkiv

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.484