23948sdkhjf

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ica Maxi Lindhagen har kört e-handel sedan 2011, men först 2015, när ett nytt plocksystem infördes fanns kapacitet att utöka e-handelserbjudandet.



Butiken har i snart två år använt sig av Cub Business Systems click and collect-system för kunder som köper mat online. Systemet har på många sätt bidragit till att de kunde effektivisera sitt arbete och erbjuda kunderna den bästa servicen online. 
– Vi har blivit mer effektiva. Vi hinner därför med att plocka fler ordrar och kan därmed ta emot fler kunder eftersom det finns utrymme till det, säger Lisa Rister, försäljningschef online i ett pressmeddelande.

Ica Maxi Lindhagen var tidiga med e-handel. Redan 2011 erbjöd de en onlinehandelslösning för företagskunder och har sedan dess utökat verksamheten även för privatpersoner. Förra året började de använda Cubs plocksystem för e-handel och kan numera hjälpa ännu fler kunder.
– För att man ska få lönsamhet i en affär online krävs det hög plockeffektivitet. I de utredningarna ICA gjorde valde de Cub just för att de erbjöd en hög plockeffektvitet. Hittills har de överträffat våra förväntningar, säger Mats Larsson, handlare.

Förbättrade plocklösningar
Den tidigare lplockösningen gick ut på att onlineplockarna gick runt med papper och plockade en order i taget.
– Om vi hade lika många ordrar när vi hade papperssystemet, då hade vi behövt mycket mer personal. Idag jobbar vi mer effektivt, då vi har anpassat vårt plockvarv i en logisk följd efter hur butiken är uppbyggd.

Onlinepersonalen har som mål att plocka minst tre artiklar per minut och har ett snittantal på 295 plockade artiklar i timmen. Tack vare en utförlig plockstatistik kan de möta de krav som den höga orderfrekvensen kräver. De valde bland annat att börja plocka varor i tre olika zoner; kyl, torrvara (kolonial) och frys. Varje anställd kan då plocka ordrar till flera olika kunder samtidigt inom samma zon. Som ansvarig för onlinesegmentet har Lisa även möjlighet att stötta sina medarbetare genom att följa deras personliga plockstatistik.
– Om jag ser att någon av mina kollegor har hamnat efter och inte plockar lika snabbt, kan jag fråga om det är något som känns svårt. Det här skulle kunna bero på att det finns en osäkerhet vid val av ersättningsvara, då kan vi hjälpas åt för att bli så bra som möjligt, Lisa Rister.





Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Butikskedja i samarbete med Sensec

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butiken satsar på expressbeställning

Arkiv

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Torkan slår mot julgranarna

Fler påminnelser ska minska paketkaos

Handlarna uppmanar kunderna att hämta ut sina paket.

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Chefsintervjun
"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Ytterligare en Ica-butik upphör

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Det här är årets bästa charkuterier

Självutcheckning tar över bemannade kassor

22 nya Netto-butiker

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Sänd till en kollega

0.208