Nu blir den gröna ekomjölken brun

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Arlas ekomjölk blir miljövänligare - då ändrar förpackningen färg.

Som en del i sitt miljöarbete ändrar Arla nu förpackningen på sina ekologiska mejeriprodukter. Flera ändringar sker i processen men mest utmärkande är att materialskiktet på kartongen minskar vilket leder till att den klassiskt vita ytan nu blir brun.

Förändringen är en del i Arlas mål om minskad klimatpåverkan från förpackningar med 25 procent mellan åren 2005-2020.

– Varje år förpackar vi nästan en miljard produkter i Sverige och vi vill förstås att de ska vara så bra som möjligt för klimatet och miljön, säger Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla i en kommentar.


Läs också: Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Varför ändrar ni bara eko-sortimentet?

Läs också: Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

– Eko ska vara en frontrunner för att testa nya metoder, vi gjorde likadant med vår nya miljövänliga kork, efter att ha testat på ekomjölken till en början gick vi över till att alla förpackningar fick samma kork. Vi vill se hur det här tas emot av marknaden först och sen får vi se hur vi går vidare, säger Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla till Fri Köpenskap.

De första produkterna som kommer få de nya kartongerna är ekologisk mjölk, fil och grädde, som finns i butik vecka 38.

Mer om: Arla


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

johanna c
Hej, jag hade hellre sett att plastkorken försvinner än att ni byter färg på förpackningen. Det vore en reell förbättring för miljön.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Bra start för Oumph-pizzan

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.24