23948sdkhjf

Från Sverige vill märkas mer

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det ska bli lättare att hitta svenskt i butiken.

Nu satsar den nya ursprungsmärkningen Från Sverige på att synas bättre i butikerna. Kampanjen som börjar nu, pågår fram till december.

Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen, satsar nu på att öka synlighet för ursprungsmärkningen Från Sverige. Den gäller för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade och förpackade i Sverige.

Kampanjen är tänkt att möta den ökande efterfrågan på svenska varor, och att påminna konsumenterna om att tittta efter märkningen.

– Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Gotlandsbageri återuppstår

Första Biofach för Business Sweden

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Nyhetsbrev

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Arkiv

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Varsel när Coop byter köttleverantör

Lidl expanderar i Malmö

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155