Från Sverige vill märkas mer

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det ska bli lättare att hitta svenskt i butiken.

Nu satsar den nya ursprungsmärkningen Från Sverige på att synas bättre i butikerna. Kampanjen som börjar nu, pågår fram till december.

Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen, satsar nu på att öka synlighet för ursprungsmärkningen Från Sverige. Den gäller för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade och förpackade i Sverige.

Kampanjen är tänkt att möta den ökande efterfrågan på svenska varor, och att påminna konsumenterna om att tittta efter märkningen.

– Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

De vill bygga butik i Mora

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.164