Butiken tog bort alla utländska varor

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hyllorna gapade tomma - för att markera mot rasism.

En butik i kedjan Edeka i Hamburg tömde sina hyllor på utländska produkter för att markera mot rasism, det skriver metro.co.uk. Den som ville köpa spanska tomater, grekiska oliver eller ost fick då söka sig någon annanstans.

Vid de tomma hyllorna möttes kunderna av skyltar med olika budskap– som till exempel: ”Den här hyllan är ganska tråkig utan variation”. Vid salladsbaren stod en skylt med texten: ”Idag är vårt urval begränsat”, och vid ostdisken möttes man av texten: ”Så tom är en hylla utan utlänningar”.

En kund ska ha anmärkt att det såg ut som en butik på Kuba.

Enligt en talesperson från kedjan har kampanjen tagits emot positivt.

– Edeka står för mångfald och vi producerar ett brett utbud av mat som ingår i vårt utbud som tillverkas i Tysklands många olika regioner. Men det är tillsammans med produkter från andra länder som vi kan skapa den unika mångfald som våra kunder värderar, säger talespersonen till Metro.

Mer om: Edeka


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Stefan Abrahamsson
Dom skriver om Spanien och Grekland.
Hur skulle det se ut om vi tog bort varorna från Afganistan och Somalia? Det skulle inte märkas.
Knäppare vinkling får man leta efter.
Jag tycker det belyser något mycket viktigare, nämligen hur lite vi själva producerar som en konsekvens av globaliseringen och det borde också ifrågasättas utifrån ett miljöperspektiv att vi transporterar det vi borde kunnat producera lokalt, om importen underkastades samma regler som inhemsk produktion.

Björn Andersson
Ja förstår inte vad saken har med rasism att göra.
riktigt dålig vinkling på problemet.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Arkiv

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.211