Stabilt i snabbmatsbranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Delbranschen fast food betecknas som tillväxtraket i Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden för årets andra kvartal. Trögare gick de för café och minilivs under perioden. Handlarnas framtidstro sviktar.

Försäljningen inom delbranschen fast food ökade med 3,9 procent under årets andra kvartal, enligt Servicehandelsindex. För trafikbutikernas låg försäljningsökningen på modesta 0,3 procent medan de övriga delbranscherna hade en trögare utveckling under perioden med negativa tillväxttal. Delbranscherna spel och tobak respektive minilivs minskade med 0,1 procent och café minskade med 0,4 procent.

– Det andra kvartalet uppvisade en svag ökning för convenience-branschen. Fast Food har utvecklats positivt under flera år och det var Fast Food-segmentet som stod för huvuddelen av tillväxten under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Totalt ökade försäljningen i conveniencebranschen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, med 0,7 procent under det andra kvartalet i år. 

Handlarnas framtidstro minskade från 52 till 46 mellan första och andra kvartalet 2017 och kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna. Även om handlarna var mindre positiva under kvartalet så har de sett under ett längre tidsperspektiv blivit mer positiva om utveckingen inför framtiden.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Zetadisplay dubblade omsättningen

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nu kan du prata med MonICA

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Värmen sänker tron på framtiden

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.235