Vegetariskt och kött sida vid sida på Hemköps flaggskepp

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nyöppnade butiken vill jämställa vegetariskt och kött.

Idag torsdag invigdes Hemköp City i centrala Stockholm under Åhléns City. Nyheterna är många men något som sticker ut är det förändrade fokuset på vegetariska varor.

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

– Traditionellt har det varit så att den som är vegetarian har fått leta bort till en egen undangömd hylla, nu lägger vi det sida vid sida. Det som blir kul nu är att se om den vegetariska försäljningen kommer att öka, det tror jag den gör då den hittills inte fått samma exponering, säger Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

Större fokus på vegetariska varor är ett svar på en undersökning som YouGov utfört på Hemköps uppdrag där 27 procent av de tillfrågade svarade att de skulle välja mer vegetariskt om det fanns bland de animaliska produkterna i butiken.

Samtidigt är den vegetariska utvecklingen stark generellt i samhället då i princip alla stora kedjor rapporterar ökad försäljning av vegetariska alternativ, inte minst Hemköp som förra året ökade sin försäljning av sitt vegetariska sortiment med 50 procent.

Fri Köpenskap var självklart på plats under öppningsdagen, läs mer om det i kommande nummer av tidningen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Zetadisplay dubblade omsättningen

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nu kan du prata med MonICA

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Värmen sänker tron på framtiden

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.183