Vegetariskt och kött sida vid sida på Hemköps flaggskepp

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nyöppnade butiken vill jämställa vegetariskt och kött.

Idag torsdag invigdes Hemköp City i centrala Stockholm under Åhléns City. Nyheterna är många men något som sticker ut är det förändrade fokuset på vegetariska varor.

– Traditionellt har det varit så att den som är vegetarian har fått leta bort till en egen undangömd hylla, nu lägger vi det sida vid sida. Det som blir kul nu är att se om den vegetariska försäljningen kommer att öka, det tror jag den gör då den hittills inte fått samma exponering, säger Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

Läs också: Hemköp vill förbättra sin Karma

Större fokus på vegetariska varor är ett svar på en undersökning som YouGov utfört på Hemköps uppdrag där 27 procent av de tillfrågade svarade att de skulle välja mer vegetariskt om det fanns bland de animaliska produkterna i butiken.

Läs också: Chokladstölder plågar butikerna

Samtidigt är den vegetariska utvecklingen stark generellt i samhället då i princip alla stora kedjor rapporterar ökad försäljning av vegetariska alternativ, inte minst Hemköp som förra året ökade sin försäljning av sitt vegetariska sortiment med 50 procent.

Fri Köpenskap var självklart på plats under öppningsdagen, läs mer om det i kommande nummer av tidningen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

De är bäst på miljömärkt fisk

Matpriserna sjönk under årets första månad

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Renkorv inte alltid ren

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.273