23948sdkhjf

Reitan väljer buräggsfritt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernen slutar sälja burägg och upphöra använda burägg i företagets alla produkter i butikerna.

Norska Reitangruppen, där bland andra Pressbyrån, 7-Eleven och Narvesen ingår, har i samråd med djurrättsorganisationer, beslutat sluta sälja burägg i butikerna. Beslutet ska vara fullt implementerat senast 2025.

Policyn gäller även att företagets alla produkter i butikerna, som bröd och bakverk, också kommer vara fria från burägg. Riktlinjen gäller även koncernens livsmedelskedja REMA 1000 som finns i Norge och Danmark.

– Reitangruppens beslut att sluta sälja burägg kommer förbättra livet för tusentals hönor. Det som är särskilt positivt är att deras ställningstagande inte enbart gäller hela ägg utan även ägg som ingrediens, de ofta osynliga äggen vi köper. Vi applåderar Reitangruppens beslut och hoppas att det ska bli en ögonöppnare för dagligvaruhandeln i hela Skandinavien, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt i en kommentar.

Reitan Convenience är verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.141