Marknadsanalysen: Willys ökade mest

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Willys butiker ökade sin försäljning av dagligvaror mest under årets andra kvartal. Det visar Fri Köpenskaps marknadsanalys.

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling, för att få fram volymförsäljning av dagligvaror.

Willys butiker ökade mest oavsett hur man räknar. Med en volymökning på 3,7 procent i jämförbara enheter är kedjan ohotad. Även i halvårsjämförelse...

Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till alla nyheter och artiklar på Fri Köpenskap.

Prenumerera

Ring prenumerationsavdelningen på +46 8 799 62 18

Redan prenumerant?Logga in



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

NILS-ERIC NÄSLUND
Det är ju inte så svårt att - uppskattningsvis - räkna ut omsättningsvolymerna för den saknade parten, Coop. Med antagande om en omsättningsökning för branschen på 2 procent (enl HUI) leder siffrorna fram till en minskning för Coop riksnivå på 3-4%.
Nils Eric Näslund

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.256