Marknadsanalysen: Willys ökade mest

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Willys butiker ökade sin försäljning av dagligvaror mest under årets andra kvartal. Det visar Fri Köpenskaps marknadsanalys.

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling, för att få fram volymförsäljning av dagligvaror.

Willys butiker ökade mest oavsett hur man räknar. Med en volymökning på 3,7 procent i jämförbara enheter är kedjan ohotad. Även i halvårsjämförelse...

Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till alla nyheter och artiklar på Fri Köpenskap.

Prenumerera

Ring prenumerationsavdelningen på +46 8 799 62 18

Redan prenumerant?Logga in



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

NILS-ERIC NÄSLUND
Det är ju inte så svårt att - uppskattningsvis - räkna ut omsättningsvolymerna för den saknade parten, Coop. Med antagande om en omsättningsökning för branschen på 2 procent (enl HUI) leder siffrorna fram till en minskning för Coop riksnivå på 3-4%.
Nils Eric Näslund

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Plus

Willys fortsätter öka mest

Arkiv

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Danska Coop stänger ytterligare butiker

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar 7-eleven sin deli

Fullt av Fritt Från

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Sänd till en kollega

0.254