Stora volymer ekovaror men lägre tillväxttakt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under första halvåret ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 7-8 procent, enligt Ekowebs halvårsrapport. Brist på produkter kan dock hämma den goda utvecklingen.

Försäljningsökningen är i sig en värdeökning med 1 miljard kronor under sex månader. Försäljningen av ekologiska livsmedel svarar för 9,3 procent av den totala livsmedelskonsumtion i Sverige, enligt Ekowebs halvårsrapport. 

Fortsätter försäljningen att öka i samma takt under innevarande år väntas svenskarna att köpa ekologiska livsmedel för drygt 27,4 miljarder kronor 2017. Ökningstakten är dock lägre i år än tidigare men i rapporten konstateras att volymerna är stora. Inom vissa områden, som frukt och grönsaker, hämmas dock den goda utvecklingen av begränsad tillgång på varor. 

– Försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel och råvara går generellt sett bra eller till och med mycket bra. Produktionen från de nya ekologiska producenter och lantbrukare som har tillkommit de sista åren har marknaden svalt. Det som svenska ekobönder producerar, det går alltså åt. Svenskodlat ekologiskt inom till exempel segmentet frukt & grönt är också en bristvara. Inom flera områden, framför allt inom animalieproduktionen, kan vi också se att svensk ekoproduktion kostnadsmässigt mycket väl hävdar sig mot importerad vara, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i en kommentar.

Sammanställningen visar att ekoförsäljningen ökar mest till aktörer inom offentlig sektor och restauranger och storkök samt att Systembolaget som är den försäljningskanal som ökar mest på ekologiskt.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Danska Coop stänger ytterligare butiker

Havremjölk utan undantag

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

Arkiv
Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Kopparbergs gjorde vinst

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

De fick Guldkompassen

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

Sänd till en kollega

0.179