23948sdkhjf

Stora volymer ekovaror men lägre tillväxttakt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under första halvåret ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 7-8 procent, enligt Ekowebs halvårsrapport. Brist på produkter kan dock hämma den goda utvecklingen.

Försäljningsökningen är i sig en värdeökning med 1 miljard kronor under sex månader. Försäljningen av ekologiska livsmedel svarar för 9,3 procent av den totala livsmedelskonsumtion i Sverige, enligt Ekowebs halvårsrapport. 

Fortsätter försäljningen att öka i samma takt under innevarande år väntas svenskarna att köpa ekologiska livsmedel för drygt 27,4 miljarder kronor 2017. Ökningstakten är dock lägre i år än tidigare men i rapporten konstateras att volymerna är stora. Inom vissa områden, som frukt och grönsaker, hämmas dock den goda utvecklingen av begränsad tillgång på varor. 

– Försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel och råvara går generellt sett bra eller till och med mycket bra. Produktionen från de nya ekologiska producenter och lantbrukare som har tillkommit de sista åren har marknaden svalt. Det som svenska ekobönder producerar, det går alltså åt. Svenskodlat ekologiskt inom till exempel segmentet frukt & grönt är också en bristvara. Inom flera områden, framför allt inom animalieproduktionen, kan vi också se att svensk ekoproduktion kostnadsmässigt mycket väl hävdar sig mot importerad vara, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i en kommentar.

Sammanställningen visar att ekoförsäljningen ökar mest till aktörer inom offentlig sektor och restauranger och storkök samt att Systembolaget som är den försäljningskanal som ökar mest på ekologiskt.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.143