23948sdkhjf

Arla öppnar i Ghana

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Arla etablerar en ny försäljnings- och förpackningsanläggning i Ghana. Det nya dotterbolaget kommer att börja sälja Arlas varumärkesprodukter i Ghana från september 2017. I regionen ökar efterfrågan på näringsrika mejeriprodukter.

Dotterbolaget, Arla Foods Ltd., kommer att ha sitt säte i Accra i Ghana och kommer att tillhandahålla produkter från Dano-sortimentet, mjölkpulverbaserade produkter, men även smör och ost.

Arla skriver i ett pressmeddelande att etableringen är ett svar på den snabbt ökande efterfrågan på näringsrik mat bland medelklassen i städerna.

Etableringen ligger inom Arlas affärsstrategi Good Growth 2020 där målet är att utveckla nya marknader för Arlas produkter utanför EU för att förbättra mjölkpriset för våra 11 200 ägare. Arla siktar på att tredubbla omsättningen i Afrika söder om Sahara till år 2020.

–Ghana är en välutvecklad livsmedelsmarknad i Västafrika, där Arla har massor att erbjuda konsumenterna. Familjer i den växande medelklassen kräver i allt högre grad säkra och prisvärda näringsprodukter, och Västafrika står just nu inför ett mjölkunderskott, vilket ger Arla en möjlighet att erbjuda mejeriprodukter som uppfyller konsumenternas behov, säger Steen Hadsbjerg, Vice President för Arlas affärsregion i Afrika söder om Sahara i ett pressmeddelande.

Bygger fabrik

Det nya dotterbolaget i Ghana kommer att driva anläggningen i Accra samt marknadsföringen av produkterna. Distributionen kommer att ske genom lokala distributörer.

–Vi är i Ghana för att bygga en långsiktig verksamhet och då krävs starka lokala partners. Därför är vi glada att få ansluta oss till en erfaren partner med ett starkt distributionsnätverk i landet, säger Steen Hadsbjerg.

Arla bygger just nu en anläggning för ompaketering i Accra, och har börjat rekrytera medarbetare till anläggningen, som förväntas vara i drift i slutet av september. Anläggningen kommer att ha 8 anställda till att börja med, men det totala antalet anställda förväntas fyrdubblas fram till 2020, beroende på utvecklingen på marknaden.

 



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.137