Kaffejätten byter plast

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Växtbaserad plast av sockerrör ska göra kaffeförpackningarna klimatneutrala.


Nu testar det familjeägda kafferosteriet Löfbergs en förpackning som till största del är tillverkad av sockerrör. Slår försöken väl ut hoppas Löfbergs kunna ersätta all fossil plast i förpackningar år 2020.

- Det här är ett första steg mot helt förnyelsebara förpackningar. Förhoppningsvis bidrar vi till en klimatsmart lösning som andra kan ta efter, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Minskar koldioxidutsläppen
Den växtbaserade förpackningen kommer enligt företaget att minska koldioxidutsläppen med cirka tio procent. Plasten är återvinningsbar och har samma skyddande egenskaper som den oljebaserade plasten, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.

- Nu ska vi säkerställa att produktionen fungerar och att förpackningen uppfyller de krav vi ställer. Idag är det här en lite dyrare lösning, men på sikt tror vi att kostnaderna sjunker, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs klimatkompenserar förpackningen till 100 procent genom ett solenergiprojekt i Tanzania.

Ansvar från böna till kopp
Idag jobbar Löfbergs med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men Löfbergs gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.

1993 var Löfbergs först med aluminiumfria kaffeförpackningar, och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar till Nespresso®*-systemet. Nu pågår det alltså försök för att kunna ersätta den oljebaserade plasten med ett förnyelsebart alternativ.

- Vi vill minska vår klimatpåverkan med 40 procent, då behöver vi jobba med både stort och smått. Vår vision är att vi ska vara Europas mest hållbara kaffeföretag, säger Lars Appelqvist.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.198